• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۶۴۳۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
علمی و فرهنگی » بهداشت و سلامت
دکتر علی اکبر حق دوست

عدالت آموزشی را در این وزارتخانه پیگیری می‌کنیم

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمرکز زدایی از تهران، در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت است و عدالت آموزشی را دنبال می‌کنیم.

عدالت آموزشی را در این وزارتخانه پیگیری می‌کنیمبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از وبدا، دکتر علی اکبر حق دوست در نشست خبری که به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر در محل ستاد مرکزی وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به اینکه مباحث علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل اینکه بر روی انسان تمرکز دارند با مفاهیم اخلاقی عجین شده و از حساسیت بالایی برخودار هستند، گفت: به دلیل شتاب بالای سرعت تغییرات پزشکی، دانشجویان این حوزه باید قدرت خودتوانمند سازی و خود شکوفایی را کسب کنند و وسعت آموخته‌های آن‌ها بسیار بالاست.
وی در ادامه افزود: حوزه آموزش علوم پزشکی شاید از نظر اندازه کمی کوچک‌تر از دیگر حوزه‌های آموزش عالی باشد؛ اما اهمیتی ویژه دارد. تحصیلات تکمیلی به‌دلیل انبوه جمعیت و حساسیت ارائه خدمت در حین آموزش، نیاز به دقت بسیار زیادی دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: هیچ علومی مانند پزشکی نیست که شیفت و کشیک طولانی داشته باشد. دانش‌آموختگان ما باید در اقصی‌نقاط کشور خدمت کنند، این امر یکی دیگر از خصوصیات منحصربه‌فرد پزشکی است.
دکتر حق دوست تصریح کرد: هیچ رشته‌ای جز پزشکی، تعهد خدمت در مناطق محروم ندارد. اعداد و ارقام در درجه اول اهمیت نیستند و باید عدالت و کیفیت آموزش را مد نظر قرار دهیم. ترجمان عدالت آموزشی در علوم پزشکی، بحث آمایش سرزمینی است.
وی با اشاره به تعهد به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: کلان مناطق در کشور شکل گرفته‌اند، اکنون ۱۰ کلان‌منطقه داریم و امیدواریم در آینده هر کلان‌منطقه تمام موارد آموزشی و درمانی را در خود متبلور کند و تمام آن‌ها توان تربیت و ارائه خدمت مشابهی داشته باشند.
به گفته دکتر حق دوست، تمرکززدایی از تهران از جمله برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌شمار می‌رود. البته صلاح نیست در تمام کلان‌مناطق، یکسان هزینه کنیم. باید جذب دانشجویان بومی در هر کلان‌منطقه را پررنگ کنیم؛ البته این اتفاق به‌معنای حصار نیست تا دادوستدی بین کلان‌مناطق شکل نگیرد. عدالت آموزشی را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم. نقشه آمایش را پیش می‌بریم تا دانشگاه‌ها، ماموریت‌های مجزا و در عین حال هارمونیک و سازگاری داشته باشند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت افزود: مشخص کرده‌ایم تا ۱۰ سال آینده به چه تعداد دانشجو در رشته‌های مختلف پزشکی احتیاج داریم تا توازن شکل بگیرد.
دکترحقدوست گفت: ارتقای کیفیت هدف دیگر معاونت آموزش پزشکی است؛ بهره‌مندی بهینه از توان استادان و تعامل بین معاونت‌های مختلف را مد نظر داریم تا گفت‌وگوی مطلوب‌تری برقرار شود.
وی ادامه داد: در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۴ دانشگاه‌های علوم پزشکی رتبه‌بندی شدند. امیدوارم تا پایان سال جاری سومین ارزیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی را داشته باشیم. برای ایجاد رقابت سازنده در راستای توسعه کیفیت، استاندارد‌هایی وضع کردیم و فاصله دانشگاه‌ها با استاندارد‌ها را سنجیدیم. اکنون می‌دانیم هر بیمارستان آموزشی چه نقاط ضعف و قوتی دارد.
دکتر حقدوست افزود: باید واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها را تسریع کنیم؛ البته نظارت بر و ارزیابی عملکرد اعضای هیئت علمی را نیز انجام می‌دهیم. اعتباربخشی نیز با روند مناسبی صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت جزو نخستین وزارتخانه‌هایی بود که آموزش‌های مهارتی را جدی گرفت. مرکز آموزش‌های مهارتی وظیفه دارد انجمن‌ها، سمن‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی چه دولتی و چه غیر دولتی را طبق متدولوژی واحدی در راستای آموزش‌های مهارتی نظری و عملی یاری کنند. این مرکز، مدارک معتبر و اعتبارسنجی شده‌ای را بعد از برگزاری دوره‌هایی از مردم عادی تا دکتری ارائه می‌دهد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات مطالعات راهبردی آموزش (نصر) تاسیس شده و وظیفه تسریع پژوهش، اقتصاد آموزش و صد‌ها موضوع دیگر در حوزه آموزش علوم پزشکی را برعهده دارد. این مرکز توانسته است بیش از ۲۵۰ طرح تحقیقاتی را مصوب کند و ۸۰۰ طرح تحقیقاتی دریافت کرده است. یکی از مزیت‌های این طرح این است که مجریانی در سراسر کشور دارد و تمام قرارداد‌ها به‌صورت شفاف برای همه قابل رویت است.
دکتر حقدوست افزود: در این مرکز برای مسائل غامضی مانند کنکور، تغییرات آموزش بر مبنای پیشرفت فناوری، ایجاد رشته‌های جدید و ... نیز برنامه‌ریزی می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر توزیع نامناسب پزشک و اجرایی نشدن آمایش سرزمینی گفت: کمبود پزشک مفهوم نسبی است. در شهر بابک فقط ۳.۵ متخصص داشتیم، در پایان دوره مدیریتم ۱۴ متخصص در آنجا وجود داشت. این اتفاق در سراسر کشور رخ داده است. بیش از ۱۰ متخصص در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که تمام آن‌ها برای شهر زاهدان نیست. توقع مردم در بسیاری مواقع منطقی است و گاهی از روی ناآگاهی توقع زیادی دارند. در هیچ‌کجای دنیا میزان ارائه خدمات سلامت متناسب با انتظارات مردم نیست؛ حتی در کشور‌های توسعه‌یافته، صف دریافت خدمات درمانی طولانی‌تر از کشور ماست.
وی ادامه داد: ۱۹۰ متخصص و ۳۱۰ فوق تخصص به‌عنوان عضو هیات علمی بالینی به نظام آموزشی و درمانی کشور اضافه شده‌اند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره حذف کنکور گفت: کنکور بحث وزارت بهداشت، علوم و آموزش و پرورش نیست؛ بلکه معضلی اجتماعی است، سهم کنکور در سبد خانوار قابل توجه است. پیچیدن نسخه‌ای معجزه‌آسا در این زمینه غیرممکن به‌نظر می‌رسد.
وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسات زیادی در این زمینه برگزار کرده؛ اما همچنان فشار روانی روی داوطلبان و خانواده‌ها وجود دارد و از طرفی بازار کار برای بسیاری از رشته‌ها مهیا نیست.
دکتر حقدوست افزود: مطالعات عمیقی در بحث کنکور انجام داده‌ایم. مجلس مصوب کرد کنکور حذف شود؛ اما تا زمانی که ساختار اجتماعی و فرهنگی فراهم نشود، چنین موضوعی امکان‌پذیر نیست.
وی درباره سهمیه‌ها تصریح کرد: تصمیم بر آن شد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این‌باره موضع نهایی را اعلام کند. امیدوارم این شورا با توجه به اهمیت و فوریت موضوع، تصمیمی مدبرانه اتخاذ کند تا در کنکور سال بعد لحاظ شود. احتمالا برخی سهمیه‌ها اصلاح یا تعدیل خواهند شد.
حقدوست درباره تخلف در پذیرش دانشجوی علوم پزشکی گفت: تاکنون هیچ تخلفی در پذیرش دانشجوی علوم پزشکی و صندلی‌فروشی از طریق کنکور گزارش و پیدا نشده است. در انتقال دانشجو از خارج به داخل شامل دانشجویان محصل در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت، کنترل‌های بسیار دقیقی انجام می‌شود. خبرنگاران می‌توانند هر زمان به وزارت بهداشت بیایند و روند انتقال را مشاهده کنند.
وی درباره نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: این اتفاق تاثیری در اختصاص منابع ندارد و صرفا دانشگاه‌های برتر تشویق می‌شوند. دانشگاه‌های کرمانشاه و همدان در حوزه جذب دانشجوی خارجی گوی سبقت را از دانشگاه‌های بزرگ ربوده‌اند. طبیعی است دانشگاه کرمانشاه با جذب ۴۰۰ دانشجوی خارجی از کشور‌های مختلف باید مورد تشویق قرار بگیرد.
حقدوست ادامه داد: برخی از بیمارستان‌ها در نظام رتبه‌بندی مشروط می‌شوند که بعد از یک سال بررسی می‌شوند، آن‌هایی که شرایط حداقلی را فراهم نکنند از حالت آموزشی خارج می‌شوند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت تصریح کرد: تعداد مصاحبه‌های داوطلبان متقاضی ورود به داخل را برای کاهش استرس خانواد‌ها افزایش داده‌ایم و از ۳۰ مصاحبه در هفته به بیش از ۱۰۰ مصاحبه رسانده‌ایم.
وی درباره بومی‌گزینی خاطرنشان کرد: بومی‌گزینی، قانون مجلس است و باید ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش را به خود اختصاص دهد، به این دلیل است که همان زمان اعلام کردیم شدنی نیست؛ چون در برخی استان‌ها اصلا تعداد متقاضیان به ۳۰ درصد نمی‌رسد.
حقدوست درباره آمار دانشجویان خارجی محصل در کشور گفت: ۲ هزار و ۶۳۸ دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کنند. بسته آمایشی، یکی از موارد بسته تحول ماست. افزایش ۶ برابری تعداد دانشجویان خارجی، بحث مرجعیت علمی، برگزاری عمده آزمون‌ها به‌صورت الکترونیک از دیگر عناوین بسته تحول بشمار می‌رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
افزایش ۱۸ درصدی مخاطبان سینما در چهارمحال و بختیاری
برگزاری سوگواره چاووش خوانی در میناب
تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا برای شهروندان اردبیلی
جلال در انقلاب فکری و ادبی ایران نقشی ماندگار داشت
کشف و جمع آوری ۷ دستگاه استخراج رمزارز در ایذه
ایجاد فرصت شغلی در روستا با تزریق به موقع تسهیلات کم بهره
کشت گلرنگ در ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی تکاب
بودجه ۱۴۰۵ به بازنگری فوری نیاز دارد
ابطال پرواز‌های هواپیمایی آتا در مسیر تهران–بیرجند از ۱۴ تا ۳۰ آذر
عملیات امداد هلال احمر برای مهار آتش در جنگل‌های چورت ساری
امضای نخستین تفاهم نامه جوانی جمعیت در یک واحد تولیدی
معرفی مدیرکل جدید حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان
توضیح قوه قضاییه درباره اختلاف بین دانشجویان ایرانی و لبنانی
چسبندگی به وضع موجود مهم‌ترین مانع تحقق تحول در دانشگاه‌ها
آمل قهرمان مسابقات هاپکیدو مازندران شد
ابلاغ شیوه نامه نگهداری از حیوانات خانگی؛ به زودی
دستگیری عامل تیراندازی در پلدختر
مشق انرژی هسته ای؛ وقتی دانش آموزان از آینده کشور حرف می زنند
لزوم مداخله جدی در کیفیت آب آشامیدنی ۱۳ شهرستان خوزستان
عکس‌های حملات ایران به سرزمین‌های اشغالی در میان ۱۰۰ عکس برتر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دانشگاه‌ها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
پیگیری وضعیت سلامت آقای رضا امیرخانی از سوی رهبر انقلاب
برترین آثار عکاسی خیابانی ۲۰۲۵
پاسخ به پرسش‌های متداول طرح جدید بنزین
اساتید دانشگاه یاسوج در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان
تسلیت رهبر انقلاب به آقای سقاب اصفهانی
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم
مدارس و مراکز آموزشی غیر حضوری شد؛اداره ها هم دور کار
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور
ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران
بازدید رئیس رسانه ملی از فدراسیون کشتی و دیدار با ملی پوشان
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
ماجرای یک پیام!
کلاف سردرگم قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۵ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
خشک شدن ذخایر آبی اروپا  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)