• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۱۴۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
اقتصادی

سهام تودلی؛ چالش اصلی برای خصوصی سازی خودروسازان

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت به طور رسمی در ایران خودرو ۵.۷۱ و در سایپا ۱۷.۳۱ درصد سهم دارد، اما با احتساب سهام تودلی، سهم دولت به ترتیب به حدود ۳۰ درصد و ۵۷ درصد می‌رسد.

آقای امیرحسن کاکایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، افزود: البته سهم بانک‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای وزارتخانه‌ها در ایران خودرو ۱۹ درصد و در سایپا ۱۵ و ۶ دهم درصد (۱۵.۶) درصد است. 
 
وی در خصوص سهام تودلی خودروسازان، گفت: سهام تودلی به این معناست که شرکتی، شرکت زیرمجموعه خود را خریداری می‌کند و دوباره از سوی شرکت اصلی خریداری می‌شود؛ سهام تودلی در ایران خودرو ۲۴ درصد و در سایپا ۳۹ و ۶۶ صدم درصد (۳۹.۶۶) است، البته در ایران خودرو حدود ۲۷ و نیم درصد (۲۷.۵) تا ۳۱ درصد سهام بخش خصوصی است. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این کارشناس صنعت خودرو، افزود: با توجه به سهم اصلی، دولت از ۵ حق رای، از یک حق هم کمتر سهم دارد، اما با توجه به سهام‌های تودلی، به خود اجازه می‌دهد مدیرعامل را خود به طور غیرمستقیم تعیین کند. 
 
کاکایی گفت: اکنون از یک طرف ایران خودرو و سایپا کاملا خصوصی هستند، یعنی باید طبق قانون تجارت عمل کنند و در مجامعی که برگزار می‌کنند به سهام داران پاسخگو باشند و مدیرعامل در همان مجامع انتخاب شود، اما در حقیقت دولت بدون اینکه پاسخگو باشد، این کار را انجام می‌دهد و به همین دلیل زیان خودروسازان به بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: اگر این دو خودروساز، طبق قانون تجارت عمل می‌کردند، با این زیان، باید تولید متوقف می‌شد، زیرا سهام داران اجازه ادامه تولید نمی‌دادند. 
 
به گفته کاکایی، اگر ۲۵۰ روز در سال با ۲۰ ساعت روز کاری داشته باشیم، عملا این دو شرکت، ساعتی بیش از ۱۰ میلیارد تومان زیان می‌کنند. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی می‌گوید: دو خودروساز کشور، اکنون در وضعیت خصولتی هستند که بدترین حالت ممکن است؛ اگر شرکتی کاملا دولتی باشد، در سیستم‌های نظارتی مربوط بررسی قرار می‌گیرد و مجلس در مورد آن تصمیم گیری می‌کند، اما در سیستم‌های خصولتی، اوضاع متفاوت است و دولت باید برای آن تصمیم بگیرد و مسئولیت این زیان را بر عهده بگیرد که اکنون دولت آن را هم گردن نمی‌گیرد.
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت باید تکلیف خود را در این رابطه روشن کند؛ رئیس جمهور ۲ سال پیش در این خصوص دستور داد و قرار بود تابستان سال گذشته خصوصی سازی این دو خودروساز تعیین تکلیف شود، اما همچنان اتفاقی در این خصوص صورت نگرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
زنجان، قطب نوآوری هوش مصنوعی و استارتاپ‌های فناور
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۱ آبان
اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تعریض جاده قره پشتلوی زنجان
قانون کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در انتظار اجرا
ایران به دنبال صلح در سودان؛ غرب و صهیونیسم در پی تجزیه
مدال طلا را برای سربلندی کشورم کسب کردم
پیگیری رفع آلودگی دره خرگوش دراستان زنجان
هفته نهم سوپرلیگ یونان؛‌ پیروزی المپیاکوس با گلزنی طارمی
آخرین وضع مصدومان سپاهان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۱ آبان ۱۴۰۴
هفته نهم فوتبال بوندس لیگا؛ باواریایی ها همچنان می تازند
اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر آذربایجان‌شرقی
رقابت ۲۵۰ ورزشکار جانباز در مسابقات تنیس روی میز کشور
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی استان در بروجرد
بازدیداستاندار قم از محل احداث نیروگاه خورشیدی در جاده قم به گرمسار
رزمایش ارزیابی آمادگی مولدهای برق اضطراری در مراکز حیاتی لرستان
معرفی برترین‌های مسابقات بومی محلی دختران بسیجی استان قم
پیروزی النصر با درخشش رونالدو
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و برق شیراز در مرحله سوم جام حذفی
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین ایران و عربستان
میدان امیر چخماق یزد
عراقچی: موشک هایمان را در نبردی واقعی آزمایش کردیم
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۰ آبان ۱۴۰۴
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
انتشار فراخوان برای پیشنهاد شعار مشترک فاطمیه ۱۴۰۴  (۱ نظر)