• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۰۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
اقتصادی » بازاروتجارت

توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن برای یکپارچه‌سازی حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت نگاه یکپارچه در راه آهن گفت : در مورد ساخت ایستگاه‌ های راه‌آهن تجدید نظر شده است و باید نگاه جامع به موضوع راه آهن داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛   عباس آخوندی امروز در هفدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی با بیان اینکه 2 شعار مهم در توسعه چند دهه اخیر مطرح بوده است که مفهوم حرکت این دو مفهوم را به هم متصل می‌کند ، گفت:‌در واقع حرکت هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و مرگ هم لحظه توقف حرکت است.
وی با بیان اینکه حمل و نقل ترکیبی از مفاهیم مورد تاکید در راه آهن است ، افزود: اصلی‌ترین بحث این است که نگاه جامع به موضوع راه آهن با توجه به سبک زندگی انسان داشته باشیم و نباید نگاه ما به راه آهن به صورت پروژه‌های کوچک تعریف شود.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید بر افزایش بهره‌وری اظهار کرد: بیش از 80 سال است که ما از حمل و نقل ریلی بهره می‌بریم و هزاران میلیارد تومان برای آن هزینه کردیم اما سهم راه آهن در حمل و نقل کمتر از 10 درصد است.
آخوندی با اشاره به نمادهای تمدنی در تاریخ حمل و نقلی دنیا و مفهوم تمدنی جغرافیا گفت: جاده ابریشم از نمادهای تمدن شرقی است و این نماد چیزی جز نماد حرکت نیست. اشکال اصلی این است که نگاه ما به راه آهن و سایر شقوق حمل و نقل پروژه محور است. در حال حاضر با ورود قطارهای سریع السیر به حمل و نقل ریلی این مود حمل و نقلی ارتباط شهرها را به هم با قدرت عجیبی متصل می‌کند و یک رقابت جدیدی با حمل و نقل هوایی و جاده‌ای در عصر جدید ایجاد کرده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتصال حمل و نقل حومه‌ای ، درون شهری و سفرهای بلندبرد نحوه زندگی شهری را تحت تاثیر خود قرار داده است ، گفت : با نگاهی به شرق آسیا و اروپا متوجه می‌شویم که ارتباط بین قطارهای بین‌شهری، مترو و حومه مفهوم جدیدی در زندگی شهرنشینی ایجاد کرده است.
وی حمل و نقل را بر فرهنگ ، امنیت و بسیاری از حوزه‌های دیگر تاثیرگذار خواند و افزود: باید نظام شهرسازی در کلان شهرها ریل پایه باشد متاسفانه در حال حاضر چنین نگاهی به کلان شهرها وجود ندارد و همه عادت کردند فقط زنگ خطر به صدا درآورند و هشدار دهند که حمل و نقل عمومی رو به کاهش است اما از طرف دیگر اقداماتشان موجب گسترش حمل و نقل خصوصی می‌شود و متاسفانه عده‌ای در عمل به دنبال توسعه حمل و نقل خصوصی هستند.
آخوندی در توسعه حمل و نقل حومه‌ای تاکید و اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه یکی از محورهای جداگانه‌ای که برای راه آهن در نظر گرفته شده موضوع حمل و نقل حومه‌ای است که باید با نگاهی جدید حجم تقاضا از جاده به روی ریل منتقل شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره با شرایط نامساعد اقتصادی کشور ادامه داد: در همین مدت با وجود این شرایط اقتصادی نه تنها حرکت توسعه ریلی ایران متوقف نشد بلکه روند توسعه با سرعت خوبی پیش رفته است. با وجود همین امکانات در این مدت توجه خوبی به حمل و نقل حومه‌ای شده است به طوری که در کلان شهرهایی مثل تهران، مشهد، شیراز و تبریز بحث توسعه خطوط حومه‌ای در دستور کار قرار گرفته و قطعا این مسئله در حمل و نقل این شهرها اثر می‌گذارد.
وی با اشاره به نگاه یکپارچه به راه آهن گفت: در این مدت تقریبا در مورد ساخت تمام ایستگاه‌ها تجدید نظر صورت گرفت و متاسفانه همه ایستگاه‌ها با فاصله بسیار زیادی از شهر ساخته شدند بنابراین از مفهوم یکپارچگی به دور هستند.
آخوندی ساخت 4 طرح بزرگ راه آهن شیراز را نمونه ای از نبود یکپارچگی در حمل و نقل دانست و افزود: 4 طرح بوشهر- شیراز، اصفهان-شیراز، شیراز- گل‌گهر- بندرعباس و مترو شیراز هیچ ارتباطی باهم ندارند و از مفهوم اتصال و ارتباط به دورند و ایستگاه‌های هر یک از این پروژه‌ها با فاصله های زیادی از هم واقع شده اند. در این شرایط نباید انتظار استقبال از آنها را داشت. برای مثال در خط آهن اصفهان - شیراز روزانه یک رام قطار در حال تردد است که از آن هم استقبال خوبی صورت نمی‌گیرد و دلیل آن دیده نشدن مفهوم یکپارچگی است.
وزیر راه و شهرسازی صرفه جویی انرژی را یکی دیگر از مهمترین مزیت‌های راه‌آهن برای خروج از رکود برشمرد و گفت: راه آهن علاوه بر صرفه‌جویی هزاران شغل نیز ایجاد می‌کند و ضمن اینکه ایمنی و رفاه را افزایش می‌دهد.
آخوندی تاکید کرد: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به اینکه چگونه می‌توانیم بهره‌وری را افزایش دهیم توجه ویژه‌ای شده و یکی از راه حل‌های برون رفت از شرایط کنونی اقتصاد همین موضوع است.
ایران در شبکه ریلی آسیا  نقش بسیار محوری دارد
وزیر راه و شهرسازی  در حاشیه هفدمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های صنعت ریلی در شرایط پساتحریم  گفت: ایران در شبکه ریلی آسیا نقش بسیار محوری و مهمی دارد.
عباس آخوندی امروز تاکید کرد : همان طور که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم اعلام کردند موقعیت ایران باید در ترانزیت آسیایی حفظ و احیا شود و به همین دلیل توسعه شبکه ریلی ایران و اتصال آن به شبکه آسیایی بسیار اهمیت دارد.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در سال گذشته رشد 100 درصدی ترانزیت را شاهد بودیم ،گفت: علاوه بر قیمت‌ها در مدل عبوری قطارها از شبکه ترانزیتی ریلی نیز تجدیدنظر صورت گرفته است که به رشد ترانزیت کمک زیادی می‌کند.
آخوندی "شهرسازی ریل‌پایه" را از راهکارهای حل معضل کلان‌شهرها خواند و گفت: اجرای درست سیاست توسعه مسکن در شهرهای کم جمعیت می‌تواند سوداگری‌های گسترده در این بخش را کاهش دهد.
وی درباره مصوبه اخیر شورای اقتصاد برای اختصاص هفت و نیم میلیارد دلار از محل بند (ق) به راه آهن کشور گفت: براساس بند (ق) که مصوبه مجلس شورای اسلامی است بخشی از صرفه‌جویی مصرف انرژی به توسعه خطوط ریلی تعلق می‌گیرد و اخیرا 2 مصوبه خوب برای توسعه ناوگان ریلی داشته‌ایم.
آخوندی افزود : ‌کارهای مقدماتی این مصوبات انجام شده است و کاری که هم‌اکنون در حال انجام آن هستیم با مسئولیت خودمان در شرکت راه‌آهن، کسانی که موجبات این سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند از جهت معافیت حق دسترسی به ریل این مبلغ را پرداخت می‌کنیم. بدین ترتیب ما فرآیندهای بوروکراسی وزارتخانه را طی می‌کنیم تا افرادی که این صرفه‌جویی را ایجاد می‌کنند با کندی بوروکراسی مواجه نشوند.
وی با بیان اینکه یکی از راه حل‌های بنیادین برای حل معضل شهرها به ویژه کلان‌شهرهایی چون تهران شهرسازی ریل پایه است ، افزود: حمل و نقل حومه که در تهران به سمت غرب، شرق و جنوب متصل است تلاش می‌کند تا حجم تقاضای بالا در جاده‌های اطراف تهران را به روی ریل منتقل کند و امیدواریم با این اقدام به تدریج سهم حمل و نقل حومه‌ای توسعه پیدا کند.
وی درباره وضع بازار مسکن تا پایان سال گفت: نرخ قیمت مسکن در برابر تورم رقم بسیار پایینی است اجرای درست سیاست توسعه مسکن در شهرهای کم جمعیت می‌تواند سوداگری‌های گسترده در بخش مسکن را کاهش دهد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سوداگری در بخش مسکن در حوزه زمین صورت می‌گیرد افزود: اگر توسعه مسکن در شهرهای کوچک‌تر و کم جمعیت انجام شود می‌تواند بسیار کمک حال باشد و راه حل مشکل مسکن کلان شهرهایی مثل تهران در خود تهران نیست بلکه در شهرهای پیرامون و کم جمعیت حومه آن است.
افتتاحیه هفدهمین همایش بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی امروز در محل همایش‌های رازی برج میلاد با حضور عباس آخوندی و محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون وزیر، اساتید و صاحبنظران صنعت حمل و نقل ریلی برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی پس از سخنرانی در هفدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ملی از غرفه‌های نمایشگاهی بازدید کرد.
در این همایش مقالات و پژوهش‌های مختلفی در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی ارائه می‌شود.
ضرورت نظام شهرسازی ریل پایه
وزیر راه و شهرسازی: اگر نظام شهرسازی ریل پایه داشته باشیم باید شبکه ارتباطی اش متصل و متکی بر ریل باشد.
عباس آخوندی در هفدمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی گفت: شبکه نادر نظام شهرسازی ریل پایه و حمل و نقل جاده ای حمل و نقل ریلی خواهد بود.
وی افزود: اگر بخواهیم نظام شهرسازی ایران را از جاده به ریل متحول کنیم طراحی شهری باید عوض بشود.
آخوندی گفت: افزایش بهره وری در نظام شهرسازی ریل پایه بسیار بالاست.
وی افزود: در نظام شهرسازی ریل پایه یک پارچگی حمل ونقل  شهری رعایت خواهد شد.
باید سوداگری مسکن را کاهش دهیم
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخ مسکن در برابر تورم پایین است ، گفت: بازار مسکن فقط به شهر تهران محدود نیست و تلاش می‌کنیم در آینده توسعه مسکن را در شهرهای زیر 500 هزار  نفر بیشتر دنبال کنیم.
آخوندی امروز در حاشیه هفدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی گفت : باید سوداگری مسکن را کاهش دهیم و حوزه مسکن فقط در تهران نیست و اگر در مورد مسکن تهران نیز بحث می‌شود موضوع فقط مسکن شهر تهران نیست.
وی افزود: بخش عمده‌ای از تحولات مسکن شامل سوداگری و قیمت زمین است که اگر تقاضا را به سمت شهرهای پیرامونی ببریم می توان به صورت ساختاری مشکل مسکن را حل کرد و هر چقدر در تهران تمرکز کنیم قیمت مسکن افزایش می‌یابد.
آخوندی در ادامه اظهار داشت : برای توسعه ریلی کشور دو مصوبه شورای اقتصاد در بخش ریلی و البته جاده‌ای داشته است تا از محل عوارض سوخت و صرفه‌جویی ارقامی به توسعه ریلی و جاده‌ای اختصاص یابد.
وی گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تلاش می‌کنیم از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت در ریل، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تضمین کنیم تا مزیت  سرمایه‌گذاری بیشتر شود.
آخوندی درباره خرید هواپیما نیز گفت : باید بدون واسطه با عرضه کنندگان دسته اول هواپیما مذاکره کنیم.
18 میلیون ایرانی بد مسکن و حاشیه‌نشین هستند
وزیر راه و شهرسازی در هفدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی گفت: در حال حاضر 18 میلیون نفر معادل یک سوم جمعیت ایران در وضعیت بدمسکنی قرار دارند که 11 میلیون نفر در حاشیه شهرها و 7 میلیون نفر در میان شهرها و در شرایط بدی زندگی می کنند.
آخوندی گفت : این بد مسکنی به دلیل ضعف خدمات شهری و زیرساختی است درحالی که وجود یک شبکه حمل و نقل ریلی می تواند مانع از بروز پدیده بد مسکنی شود.
وی افزود : توسعه حمل و نقل ریلی می تواند دسترسی به خدمات شهری را برای عمومی تسهیل کند. در همین راستا حمل و نقل حومه ای یکی از محورهای اصلی صنعت ریلی در برنامه توسعه ششم است.
آخوندی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در صدد است با توسعه حمل و نقل ریلی ، نظام شهرسازی ، نظام توزیع کالا ، لجستیک پارکها ، توسعه ایران شهری ، ارتباط انسانی را با توسعه شبکه های ریلی متحول کند.
وی یادآور شد: ضعف خدمات قطار شهری و فقدان ارتباط لازم بین قطار شهری ها مانع از استقبال شهروندان از حمل و نقل عمومی شده و همین امر باعث شده شاهد حضور بیش از 800 هزار وسیله در ساعت ترافیک در سطح شهر تهران باشیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش مهم صنعت حمل و نقل ریلی بر توسعه اقتصادی افزود : فناوری حلقه مفقوده در صنعت ریلی بوده که در سال های اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: تدوین یک سند ریلی می تواند تحولی در این صنعت ایجاد کند و با تأثیرگذاری بر زندگی شهروندان آن را دچار تغییر و تحول سازد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: نگاه صرف فنی به ریل نشان می دهد در این مدت ارتباطی بین انسانها و حرکت روان انسانها و کالا در سطح شهر به خوبی انجام نگرفته است.
صنعت راه آهن یک اصل مهم در زیرساخت های شهری است که باید مفاهیم بسیار کوچک در آن به مفاهیم متعالی تر تغییر کند.
وی ادامه داد : حرکت مهمترین چالش بشر است و این امر مهم در ایران در حوزه های مختلف باید به یک پروژه کلی تبدیل شود. وجود کریدورهای بین المللی شمال به جنوب و غرب به شرق قدرت رقابتی را ایجاد کرده است که می تواند منجر به کیفیت خدمات حمل و نقلی در ایران شود.
آخوندی اشاره کرد: مسئله مهم در حمل و نقل پیوستگی و یکپارچه سازی حرکت است. در صنعت ریلی از نظر حرکت در آستانه تحول جدیدی هستیم و این تحول هم اکنون با قدرت بسیار زیادی رخ می دهد و انتظار می رود افزودن خدماتی مانند قطار سریع السیر، نحوه زندگی شهرنشینی اصلاح شود.
وی افزود: حمل و نقل سریع بین شهری، یکپارچه سازی قطار شهری و مترو و قطار حومه ای مفهوم جدیدی است که بر زندگی شهر نشینی تأثیر مثبت می گذارد و نگرش جدیدی در شهر نشینی و توسعه شهری ایجاد می کند.
آخوندی گفت: باید نگرش جدیدی در مدیریت پروژه ها انجام بگیرد به طوری که پروژه محوری از بین برود و یک رویکرد سیستماتیک جای آن را بگیرد.
وی افزود: توسعه صنعت ریلی منجر به ایجاد امنیت می شود و یکپارچه سازی شبکه حمل و نقل آسیایی می تواند مؤثر باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
شهرکرد و بلداجی سردترین نقاط چهارمحال و بختیاری
کتاب «۴ شبهه ۴ پاسخ» منتشر شد
نظارت ویژه بر توزیع مرغ منجمد در ارومیه
استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی گامی مهم به سوی انرژی پایدار
صفحه نخست روزنامه‌های هرمزگان ۱۰ آذر ۱۴۰۴
رزمایش «سهند ۲۰۲۵» برگزار می‌شود
توزیع ۵۰ مرحله شیر رایگان در مدارس لرستان
آموزش و پرورش نقشی مهم در نهادینه‌سازی مصرف بهینه گاز دارد
برپایی نمایشگاه تولیدات پوشاک ایرانی – اسلامی در مروست
صدور کیفرخواست پرونده کلاهبرداری بورسیه دانشجویان در گلستان
روایت کوهنوردان خدابنده ای از سپیده‌دم
تاریخ‌سازی رزمی‌کاران کردستانی در مسابقات جهانی پاهویوت
دستگیری سه شکار چی غیر مجاز پرندگان وحشی در دزپارت  
بدون الگوی عملی در مدارس، آموزش مصرف صحیح گاز بی‌اثر است
کشف ۱۵۵ میلیارد ریال تجهیزات پزشکی قاچاق در مشهد
دستگیری شش سارق طلافروشی های کیش
برکناری رسول خطیبی از هدایت مس رفسنجان
عبورظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از مرز ۳ مگاوات
ثبت بیش از ۴۶۶ هزار سفر در پایانه بار بندر امام خمینی
نماز باران در اردبیل اقامه می‌شود
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امروز ؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند
آغاز ثبت نام کاروان‌های عمره دی و بهمن از ساعت ۱۰ امروز، ۹ آذر در خراسان رضوی
بررسی راهکارهای تعیین تکلیف بخشی از زمین‌های واقع در شهر ارومیه
چالش‌های بازگشت ارز صادراتی
دستگیری زورگیران اطراف خوابگاه‌های دانشجویی
تولید محصولات تقلبی آرایشی و بهداشتی
برگزاری همایش در روز‌های آلوده تهران!
رژیم صهیونی و آمریکا با پیشرفت کشور‌های اسلامی مخالفند
امسال، حدود ۴۴ مدرسه غیردولتی متخلف لغو امتیاز شده‌اند
نقش مخرب رژیم صهیونی محور مذاکرت لاریجانی و فیدان
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از فردا
دولت فرمایشات رهبری را پشتوانه‌ای محکم برای خود می‌داند
عاقبت پشت کردن به وطن
انهدام باند قاچاق مهمات جنگی در کردستان
جزئیات تعطیلی شنبه ۸ آذرماه در آذربایجان‌غربی به دنبال تداوم آلودگی هوا  (۲ نظر)
امروز ؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
آتش‌افروز هیرکانی بازداشت شد  (۱ نظر)
اجتماع بزرگ حجاب فاطمی در تهران  (۱ نظر)
پاسخ رهبر انقلاب به نامه نوه سرلشکر شهید حاجی‌زاده  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
تمامی مدارس خراسان رضوی فردا ۸ آذرماه دایر هستند  (۱ نظر)
پیگیری گلایه یکی از شهروندان از نحوه خدمات درمانی در بیمارستان قدس   (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
امیر حاتمی: آماده‌ایم پاسخ درهم شکننده‌ای به دشمن بدهیم  (۱ نظر)
درخشش وزنه بردار سمنانی در کشور  (۱ نظر)
غلظت آلاینده ها و غبار در سمنان  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
هیچ ضرب‌الاجل اسرائیلی برای جنگ قریب‌الوقوع وجود ندارد  (۱ نظر)
سفر علی لاریجانی شتاب تازه‌ای در روابط اسلام‌آباد  (۱ نظر)