• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۴۴۸۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
مصاحبه پژوهشی:

توسعه فروشگاه های زنجیره ای گامی مؤثر برای اصلاح نظام توزیع

از آنجا که فروشگاه های زنجیره ای در تأمین و فروش کالاهای خود به صورت شفاف از طریق سیستم­ های توزیع کنترل شده و سازمان­ یافته عمل می ­نمایند، امکان کنترل و جلوگیری از فروش کالاهای قاچاق در این چرخه به راحتی امکان پذیر است.

چکیده مصاحبه پژوهشی:

- سابقه تأسیس فروشگاه ­های زنجیره­ ای به معنای امروزی آن مربوط به قرن 20 و در آمریکا است. در سال 1922میلادی بود که اولین فروشگاه زنجیره ­ای با نام پاسیفیک آتلانتیک یا A&P راه­اندازی شد. vسهم فروشگاه­ های زنجیره ­ای در بازار خرده ­فروشی آمریکا بیش از 80 درصد برآورد می­ شود و در انگلستان نیز 90 درصد بازار مواد غذایی به فروشگاه های زنجیره ای اختصاص دارد.

- اولین فروشگاه زنجیره­ ای در ایران در سال 1328 شمسی (1950 میلادی) توسط تعاونی مصرف سپه و فروشگاه های زنجیره­ ای اتکا در سال 1333 شمسی راه ­اندازی شد.

- در حال حاضر 2024 شعبه فروشگاه­ زنجیره ­ای با عناوین مختلف در سطح کشور در بخش ­های سوپرمارکتی؛ پوشاک، چرم و نساجی؛ حمل و نقل و خدمات؛ لوازم آرایشی و بهداشتی و ... مشغول به فعالیت می­ باشند.

- بیشترین و کمترین تعداد فروشگاه­ های زنجیره ­ای به استان­ های تهران و ایلام اختصاص دارد.

- سهم نظام توزیع کشور از فروشگاه ­های زنجیره ­ای کمتر از 10 درصد می ­باشد.

- از آنجا که فروشگاه های زنجیره ای در تأمین و فروش کالاهای خود به صورت شفاف از طریق سیستم­ های توزیع کنترل شده و سازمان­ یافته عمل می ­نمایند، امکان کنترل و جلوگیری از فروش کالاهای قاچاق در این چرخه به راحتی امکان پذیر است.

پژوهش خبری صدا وسیما:نظام توزیع در ایران با وجود تغییرات گسترده در کسب و کارها و نوین شدن فرایند های اقتصادی همچنان سنتی و ناکارآمد اداره می شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای این بخش مهم اقتصادی از جمله نوسانات قیمتی، توزیع کالاهای نامرغوب و تقلبی و همچنین گسترش کالای قاچاق در سطح عرضه رقم زده است. به همین دلیل، بند 23 سیاست ­های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری به این موضوع اختصاص یافته و بر اصلاح نظام توزیع با «شفاف­­­­ سازی و روان ­سازی نظام توزیع و قیمت­ گذاری و رزوآمدسازی شیوه­ های نظارت بر بازار» تأکید شده است. چراکه در شرایطی که اصلاحات اقتصادی و دستیابی به رشد و پویایی اقتصادی مورد توجه است، اصلاح نظام توزیع با شفاف و روان سازی و تبدیل آن به شبکه های سازمان یافته مدرن که قابلیت مدیریت شدن را داشته باشد، می­ تواند بسیاری از مشکلات و چالش­ هایی را که این بخش با آن روبه­ رو است، مرتفع نموده و نقش مؤثری در اصلاح اقتصاد بازار ایفا نماید. در همین راستا، فروشگاه­ های زنجیره­ ای از جمله ظرفیت ­های مناسب برای اصلاح نظام توزیع است که توسعه و گسترش آنها در کشور می­ تواند به کمک بخش توزیع آمده و با ایجاد شبکه­ قابل کنترل و سازمان­ یافته در سطح عرضه، علاوه بر مزایای اقتصادی، مزایای اجتماعی و جلب رضایت مشتریان را نیز به همراه داشته باشد. در این رابطه، در گفتگو با امیرخسرو فخریان، رئیس و منصور عالی­پور، نائب رئیس اتحادیه صنف فروشگاه­ های زنجیره­ ای، تاریخچه و وضعیت فروشگاه ­های زنجیره ­ای در ایران و جهان و همچنین مزایای اقتصادی و اجتماعی و نقش این فروشگاه­ ها در کنترل کالای قاچاق در سطح عرضه بررسی می­ شود.

 سابقه فروشگاه ­های زنجیره ای در جهان

اگرچه تاریخچه تأسیس فروشگاه ­های بزرگ و چند منظوره به لندن در قرن هجدهم بازمی­ گردد؛ اما سابقه تأسیس فروشگاه ­های زنجیره ­ای به معنای امروزی آن مربوط به قرن 20 و در آمریکا است. در سال 1922م بود که اولین فروشگاه زنجیره­ ای با نام پاسیفیک آتلانتیک یا A&P راه­ اندازی شد و پس از آن تأسیس و توسعه این نوع فروشگاه ­ها در آمریکا با سرعت ادامه یافت. به طوریکه، در سال 1997 بیش از 60  درصد خرده ­فروشی در آمریکا توسط فروشگاه­ های زنجیره­ ای انجام می­ شد و در حال حاضر نیز، سهم فروشگا ه­ های زنجیره­ ای در بازار خرده ­فروشی آمریکا بیش از 80 درصد برآورد می­ شود و در انگلستان نیز 90 درصد بازار مواد غذایی به فروشگاه های زنجیره ای اختصاص دارد. مزیت­ ها و ویژگی­ های فروشگاه ­های زنجیره ­ای در نظام توزیع سایر کشورها را نیز بر آن داشت تا از این فرصت در جهت بهبود و ساماندهی نظام توزیع خود بهره گیرند.

این روند در کشورهای درحال توسعه با بهره گیری از روش های چون فرانچایز[1] و به تبع آن ورود تجارب و دانش های فنی و مدیریتی با سرعت زیاد رو به افزایش است. بطور مثال در کشور هند فروش از طریق فروشگاه های زنجیره ای طی 10 سال، 17 برابر شده است.

 سابقه فروشگاه­ های زنجیره ­ای در ایران

اولین فروشگاه زنجیره ­ای در ایران در سال 1328 شمسی (1950 میلادی) توسط "تعاونی مصرف سپه" و فروشگاه های زنجیره ­ای "اتکا" در سال 1333 شمسی راه ­اندازی شد. هدف از تأسیس این فروشگاه خدمات به نیروهای مسلح بود که زیر نظر وزارت دفاع نیروهای مسلح فعالیت خود را آغاز کرد. پس از آن، فعالیت این نوع فروشگاه ­ها در کشور با تأسیس فروشگاه ­هایی همچون "شهر و روستا" و "فردوسی" گسترش یافت و بعد از انقلاب نیز فروشگاه های زنجیره ای "رفاه و شهروند" اولین فروشگاه هایی بودند که بصورت زنجیره ای راه اندازی شدند. در حال حاضر نیز 2024 شعبه فروشگاه­ زنجیره ­ای با عناوین مختلف در سطح کشور در بخش ­های سوپرمارکتی؛ پوشاک، چرم و نساجی؛ حمل و نقل و خدمات؛ لوازم آرایشی و بهداشتی و ... به شرح جدول زیر مشغول به فعالیت می ­باشند:

توسعه فروشگاه های زنجیره ای گامی مؤثر برای اصلاح نظام توزیع

همچنین تعداد فروشگاه­ های زنجیره ­ای در هر استان به شرح جدول زیر می­ باشد که بیشترین و کمترین تعداد به استان­ های تهران و ایلام اختصاص دارد که لازم است با توجه به اهمیت و نقش فروشگاه­ های زنجیره ­ای در سازماندهی نظام توزیع، توجه بیشتری به توسعه و گسترش آنها متناسب با نیاز هر استان صورت گیرد.

توسعه فروشگاه های زنجیره ای گامی مؤثر برای اصلاح نظام توزیع

مقایسه فروشگاه­ های زنجیره­ ای در ایران و جهان

در حالی که در برخی کشورها از جمله ژاپن فروشگاه­ های زنجیره ­ای سهمی بیش از 90 درصد را در نظام توزیع خرده فروشی به خود اختصاص داده ­اند، در ایران این سهم کمتر از 10 درصد می ­باشد. همچنین، در ترکیه 70 درصد، آمریکا 85 درصد و کشورهای اروپای غربی نیز 85 درصد از نظام توزیع خرده فروشی به فروشگاه ­های زنجیره­ ای اختصاص دارد که این آمار بیانگر شکاف زیاد توزیع فروشگاه ­های زنجیره­ ای در کشور با بسیاری از کشورها است.

توسعه فروشگاه های زنجیره ای گامی مؤثر برای اصلاح نظام توزیع

تعداد شعب فروشگاه­ های زنجیره­ ای نیز در کشورهایی همچون آمریکا نیز، بالغ بر 20 هزار فروشگاه می ­باشد و در ترکیه نیز این رقم بالغ بر، 14 هزار فروشگاه برآورد می ­شود؛ که مقایسه تعداد فروشگاه­ ها در ایران که رقم 2024 فروشگاه می­ باشد با دیگر کشورها نشان از فاصله بسیار زیاد جایگاه فروشگاه­ های زنجیره ­ای در کشور با سایر کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه می­ باشد.

میزان درآمدزایی برخی از این فروشگاه­ ها در برخی کشورها از جمله وال مارت در آمریکا حدود 488 میلیارد دلار، کارفور فرانسه 116 میلیارد دلار و آلدی در آلمان 45 میلیارد دلار می باشد و در ایران، به دلیل نداشتن آمار دقیق درآمدهای حاصل از فروش فروشگاهی، در حال حاضر رقم دقیقی از میزان درآمدزایی این فروشگاه­ ها قابل ارائه نیست.

 مزایای اقتصادی و اجتماعی فروشگاه­ های زنجیره­ ای

از جمله مزایای اقتصادی توسعه و گسترش فروشگاه­ های زنجیره ­ای، کاهش واسطه ­­گری و دلالی در نظام توزیع، تحریک تقاضا بدون افزایش قیمت، کمک به خروج از رکود، افزایش قدرت خرید جامعه، اشتغال­ زایی و بهره­ وری نیروی کار، افزایش سرعت بازگشت پول به تولید، شفافیت عملکردها و درآمدها، جلوگیری از ورود کالای قاچاق در سطح عرضه، ایجاد درآمدهای مالیاتی را می­ توان نام برد و مزایای اجتماعی آن شامل افزایش سلامت مصرف کنندگان با توجه به تهیه کالاهای تازه و بهداشتی و نظارت بر تاریخ مصرف، صرفه جویی در وقت و هزینه، کاهش سفرهای زائد درون شهری، ارتقاء امنیت اجتماعی و ... می­ باشد.

 نقش فروشگاه ­های زنجیره ­ای در کنترل کالای قاچاق

از آنجا که سیستم خرده فروشی در نظام توزیع، سیستمی متفرق و پراکنده است، کنترل کالاها هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ اصالت، علاوه بر زمان­بر و هزینه ­بر بودن، مشکلاتی از قبیل محدودیت در شناسایی دقیق واحدهای صنفی غیرمجاز و بدون پروانه، محدودیت در کنترل قیمتی بازار، محدویت در نظارت بر نحوه توزیع کالا و ... را به همراه دارد، اما اگر نظام توزیع در قالب سیستم فروشگاه­ های زنجیره­ ای سازمان­دهی شود، با کاهش موانع پیش­روی مبارزه با قاچاق در سطح عرضه، امکان نظارت و کنترل بیشتری برای نظارت بر توزیع کالا در سطح عرضه و همچنین مبارزه مؤثرتر و شفاف­تر با کالاهای قاچاق فراهم می ­شود.

همچنین، از آنجا که فروشگاه های زنجیره ای در تأمین و فروش کالاهای خود به صورت شفاف از طریق سیستم­ های توزیع کنترل شده و سازمان­یافته عمل می­ نمایند، خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات کشوری در نظام توزیع می ­دانند؛ چراکه مبدأ تهیه کالا مشخص است و در صورت تخلف به راحتی قابل شناسایی است. بنابراین، امکان کنترل و جلوگیری از فروش کالاهای قاچاق در این چرخه به راحتی امکان پذیر است.

 کلام آخر

فروشگاه­ های زنجیره­ ای از جمله ظرفیت­ های بالقوه برای ساماندهی نظام توزیع در کشورهایی است که توزیع سنتی و خرده فروشی کالا به صورت پراکنده و غیرمتمرکز مانع از کنترل و نظارت مؤثر بر عملکرد واحدهای صنفی می­ شود. در کشور ما نیز به دلیل پراکندگی گسترده واحدهای صنفی در سطح عرضه و همچنین درگیر بودن نظام توزیع با پدیده قاچاق، ضروری است توسعه و گسترش این نوع فروشگاه­ ها به عنوان عاملی برای اصلاح و سازماندهی نظام توزیع و کنترل و مبارزه مؤثر با پدیده قاچاق در سطح عرضه مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

پژوهش خبری صدا وسیما// فاطمه حسینی





[1]. فرانچایز یک مدل تجاری است که بر طبق آن امتیاز و امکان اجرا، بهره برداری و عرضه نام تجاری، محصول و شیوه تجارت از سوی دارنده اصلی‌ حق مالکیت یا همان فرانچایزر به دریافت کننده امتیاز فرانچایز واگذار می­گردد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تشکیل کارگروه تدوین شیوه‌نامه امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه‌های اجرایی
کشف ۴۰۰ قلم اشیاء تاریخی در سنندج
بسیج، یادآور روحیه‌ای استوار از ایمان، همدلی و خدمت صادقانه است
پایان مسابقات قهرمانی نوجوانان بیسبال در مشهد
مهمترین عناوین روزنامه‌های جهان
راه اندازی سامانه فرود اتوماتیک در فرودگاه آبادان
غبار روبی مزارش شهدا در جغتای
آزادکاران نوجوان تهران در راه بغداد
قطعنامه ضدایرانی آژانس بررسی شد
صدور مجوز جدید توسعه در غرب کارون در گرو رفع مشکلات زیست‌محیطی نفت
شب شعر فاطمی در برخوار
بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به مناسبت هفته بسیج
برگزاری مسابقات جام قهرمانی شهدای اقتدار در البرز
صادرات بیش از صد تن گوجه فرنگیِ مُهر به کشورهای آسیایی
تجدید میثاق بسیجیان ساوجبلاغ با آرمان‌های انقلاب
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان
ایران جان مدرسه را رسانه ایی می کند؛ امضای تفاهم نامه همکاری شبکه آموزش با آموزش و پرورش
نبرد آلومینیوم، ملوان در جام حذفی
موفقیت فنی کم‌سابقه در صنعت گاز ایران
هشدار استاندار آذربایجان‌غربی نسبت به بحران پسماند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امامی، آذرپیرا و زارع به دیدار فینال راه یافتند - قاسم پور در دیدار رده بندی
قطعی آب در برخی مناطق شهر کرمانشاه
تشکیل کار گروه اضطرار آلودگی هوا
تعطیلی مدارس مشهد و مدارس شهری تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام، فردا شنبه اول آذر
غیر حضوری شدن مدارس برخی شهرهای آذربایجان شرقی
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
آلودگی هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی
تعطیلی ۵روزه مهد‌های کودک و پیش دبستانی استان تهران
عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه
تعطیلی مقطع تحصیلی ابتدایی در ارومیه
زعفران، میراثی کهن برای آیندگان
پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۳۰ آبان
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
وداع مردم فارس با شهدای گمنام  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)