• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۵۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱
اجتماعی » جامعه و شهری

23 میلیون سفر شهری در ماه، ارمغان بزرگراه امام علی

پروژه احداث بزرگراه امام علی (ع) وارد پنجمین سال خدمت رسانی به شهروندان تهرانی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، خردادماه سال 1390 که عملیات احداث ادامه بزرگراه امام علی(ع) با دستور مدیریت شهری آغاز شد، کمتر کسی تصور می کرد طرحی که به دلیل عبور از مناطق فرسوده و متراکم مسکونی نتوانسته بود در دوره های مختلف مدیریتی فرصت اجرا بیابد، روزی پذیرای 750 هزار سفر شهری شود.
شهروندان تهرانی از خردادماه سال 1392 طعم شیرین بهره مندی از عملکردهای ترافیکی این "ابرپروژه" را به خوبی چشیده اند. حتی شهروندان ساکن در حاشیه بزرگراه که ماه ها با صبر و بردباری، مشکلات ناشی از همجواری با کارگاه های عمرانی را تحمل کردند، حالا معنای این جمله را بیشتر درک می کنند که "راه، محور توسعه است" و مسیر نوسازی بسیاری از بافت های فرسوده از دل پروژه های ریز و درشت عمرانی می گذرد ایده ساخت بزرگراهی در شرق تهران که از شمال و جنوب پایتخت را در نوردد، به اواخر دهه 60 خورشیدی باز می گردد؛ آن زمان این طرح را "بزرگراه شرق" نام نهادند اما مشکل رفع معارضات ملکی متعدد و همچنین شبکه پرحجم تاسیسات شهری که در مسیر پروژه قرار داشت، بارها و بارها اجرای آن را به تاخیر انداخت. 
اوایل سال 1390 طرح مذکور با عنوان بزرگراه امام علی (ع) پس از اعمال تغییراتی در نقشه های اولیه به مرحله تصویب رسید و به این ترتیب مسیر 38 کیلومتری که 9 کیلومتر آن پیش تر ساخته شده بود، پس از 22 ماه عملیات عمرانی شبانه روزی، تکمیل و به بهره برداری رسید. 
در واقع با رفع بیش از 7هزار واحد مسکونی، جابجایی معارضات تأسیساتی درهم تنیده و اجرای بیش از 400 کیلومتر شبکه جایگزین و در نهایت به موجب ساخت 57پل در قالب 25 تقاطع غیر همسطح، راه بزرگراه امام علی (ع) باز شد تا شهروندان تهرانی بتوانند از بزرگراه ارتش تا کمربندی شهرری را در مدت زمان حداکثر نیم ساعت طی کنند.
اجرای چنین حجمی از مستحدثات عمرانی به معنای عدم قطع ارتباطات محلی، جلوگیری از گسستگی اجتماعی و فرهنگی محلات پیرامون بزرگراه امام علی(ع) و البته پیوند بزرگراه با اغلب معابر شریانی پهنه شرق پایتخت است؛ امری که علاوه بر ایجاد بیشترین منافع ترافیکی به گشایش بن بست های موجود در معابر برخی از مناطق شهری نیز کمک شایان توجهی کرده است.
در کنار تمام موارد ذکر شده، تکمیل بزرگراه امام علی(ع) تاثیر قابل ملاحظه ای نیز در توسعه شبکه حمل و نقل عمومی داشته است. در واقع عرض مناسب بزرگراه، امکان تجهیز و راه اندازی خط 8 اتوبوس های تندرو را فراهم کرد؛ سامانه ای که می توان با استفاده از آن مسیر طولانی شهرری تا مینی سیتی را به سرعت طی کرد.
بد نیست بدانیم فقط در تقاطع غیرهمسطح بزرگراه امام علی(ع) با بزرگراه شهید محلاتی بیش از 5 کیلومتر پل و مسیر دسترسی احداث شده است؛ پل هایی که نه تنها تمام گردش های ترافیکی مورد نیاز در محل تقاطع را تامین کرده اند بلکه با قرار گرفتن در 4 تراز ارتفاعی، سبب خلق یکی از زیباترین تقاطع های غیرهمسطح پایتخت شده اند.
حالا بزرگراه امام علی (ع) به یکی از پر ترددترین معابر شریانی تهران تبدیل شده است که هر روز حدود 750 هزار سفر شهری از طریق آن صورت می پذیرد. در واقع هر روز به طور متوسط 364 هزار دستگاه خودرو در مسیر شمال به جنوب این بزرگراه و 385 هزار دستگاه خودرو در مسیر جنوب به شمال تردد می کنند؛ امری که نشان می دهد بزرگراه امام علی (ع) به طور ماهانه پذیرای 23 میلیون سفر شهری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نمایش مظلومیت قربانیان بمباران شیمیایی سردشت با راه‌اندازی موزه صلح
صالح‌آباد و جنت آباد یکپارچه در بدرقه شهید گمنام
لرستان،سوگوار شهادت ام ابیها
بازدید ۳۷ هزار گردشگر داخلی و خارجی از قلعه بسطام چایپاره
استقبال دانش اموزان و دانشجویان از پیکر مطهر شهدای گمنام
بازگشت پول به حساب سیزده مالباخته در فضاي مجازي
الگوی مصرف سوخت صنایع در مهر ۱۴۰۴ اعلام شده بود
بازگشت مسافرانی که هم میمهانند و هم میزبان
بهره برداری از طرح جهادی ساخت مدرسه در شهرستان شوشتر
وداع با پیکر پاک و مطهر شهدای گمنام در شهرکرد
توقف روند افزایشی ابتلا به آنفلوآنزا در خراسان رضوی
کارآفرینی موفق در بالاجاده؛ توسعه واحد پرورش قارچ با تکیه بر صبر و باور
ضبط پوشاک مستعمل قاچاق درمیاندوآب
افتتاح و کلنگ زنی طرح‌های عمرانی فرماندهی انتظامی گیلان
برخورد با واحد‌های آلاینده شهرک صنعتی چرمشهر
جمع آوری بیش از ۲۳۱ هزار برگ از اسناد شهدا در آذربایجان غربی
آغاز هفته دوم لیگ برتر والیبال با برتری خانگی شهداب
بازدید مسئولان از کتابخانه سردار شهید سیاوش امیری
شکارچی مسلح نیمه‌شب در بهاباد زمین‌گیر شد
شکست گیتی پسند صدرنشین در روز برتری مس سونگون
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روز‌های سه شنبه و چهار شنبه
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی از فردا
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
فردا، تشییع پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
ضرورت اجرای طرح‌های نوآورانه برای توسعه اقتصاد دریامحور در کیش  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
بازدید وزیر اقتصاد از بزرگترین گلخانه هیدروپونیک خاورمیانه  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)