• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۶۵۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
همدان » اجتماعی
چالش بزرگ

افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه

افتتاح آزاد راه همدان ساوه در سال ۹۴ نوید بخش تحولی بزرگ در حمل و نقل بار و مسافر بویژه در غرب کشور بود و در نخستین گام ، مدت طی مسیر همدان تهران را دو ساعت کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکزهمدان، آزاد راه همدان ساوه به طول ۱۷۵ کیلومتر به عنوان بخش مهمی از آزاد راه غرب کشور و قسمتی از آزاد راه کربلاست. 
این آزاد راه با هدف رفع مشکلات موجود راه‌های اصلی غرب کشور و دسترسی سریع به این استانها، کوتاه کردن زمان مسافرت و امکان ارتباط سریع بین ایران و کشورهای مسلمان آسیای میانه به کشورهای عراق و سوریه و همچنین کشورهای اروپای حاشیه دریای مدیترانه و احیای جاده ابریشم ساخته شده است. 
در کنار همه فوایدی که تاکنون این آزاد راه مهم داشته، اما اخیرا" افزایش آمار تصادفات در این بزرگراه موجب برخی نگرانی ها شده است. 
بر اساس گفته مسئولان راهنمایی و رانندگی آمار تصادفات که بیشتر از نوع واژگونی است در این آزاد راه افزایش داشته است.
 زنگ خطر افزایش واژگونی ها را در این آزاد راه سردار مهری، رئیس پلیس راه کشو، نوروز ۹۵ در بازدید از این آزاد راه به صدا درآورد و گفت: میانگین حوادث منجر به واژگونی در آزاد راه های کشور ۴۵ درصد است در حالی که این میزان در آزاد راه همدان ساوه ۶۳ درصد است.
 سردار مهری در آن هنگام دستور داد تیم ویژه ای برای بررسی این مشکل و حل آن تشکیل شود که البته تاکنون هیچگونه نتیجه عملی نداشته است. 
پس از سفر رئیس پلیس راه کشور به استان همدان و هشدار جدی وی نه تنها شاهد کاهش روند واژگونی خودروها در این آزاد راه نبودیم بلکه رفته رفته این آمار رو به افزایش هم گذاشت. 
آقای شاکری، کارشناس راهنمایی و رانندگی با اشاره به واژگونی خودروها در این آزاد راه می گوید : بیشترین حوادث رانندگی آزاد راهها در کشور در آزاد راه همدان ساوه به وقوع می پیوندد. 
او با اشاره به آمار حوادث رانندگی در طول سال گذشته می افزاید: بیش از۹۰ درصد حوادث رانندگی در آزاد راه همدان ساوه از نوع واژگونی است که باید راه حلی برای آن جستجو کرد. 
این کارشناس راهنمایی و رانندگی میزان حوادث رانندگی در آزاد راه ها را در هر ده کیلومتر، ۳ فوتی در طول سال بیان می کند و می گوید: این آمار در آزاد راه همدان ساوه به ازای هر ده کیلومتر ۸ نفر است که دو و نیم برابر میانگین کشوری است. 
رئیس پلیس راه استان همدان هم با اشاره به افزایش تلفات و حوادث رانندگی در این آزاد راه می گوید: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ۹۶ در مقایسه با همین مدت در سال گذشته، حوادث رانندگی سه برابر افزایش داشته که همگی از نوع واژگونی بوده است. 
سرهنگ عزیزی همچنین با اشاره به حوادث رانندگی در بازه زمانی سه ماهه تابستان ۹۵ در مقایسه با تابستان ۹۴، که مربوط به اوج مسافرت های برون شهری در سال قبل بوده است هم می گوید: میزان حوادث رانندگی پنج و نیم برابر افزایش داشته و از تعداد ۷۸ مورد حادثه رانندگی، ۷۵ مورد از نوع واژگونی بوده است. 
او در مورد علت وقوع اینگونه حوادث رانندگی معتقد است: بزرگراه همدان ساوه بین شمال و غرب و جنوب کشور واقع شده و مسافران در بین این مسیر دچار خستگی و خواب آلودگی می شوند. 
سرهنگ عزیزی همچنین نبود استراحتگاه و پارک های حاشیه ای در فواصل این آزاد راه را از دیگر عوامل وقوع اینگونه حوادث برمی شمرد.
سرهنگ عزیزی با اشاره به تلاش هایی که برای حل مشکل این آزاد راه شده می گوید: قراردادی بین پلیس راه ناجا با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منعقد شده است که بر اساس آن، این سازمان موظف شده تا در فاصله های ۲۵ کیلومتری، پارک های حاشیه ای ایجاد کند که متاسفانه این سازمان تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است. 
در این میان سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای هم توپ را به زمین ناجا می اندازد و منکر چنین توافقی می شود. 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان همدان می گوید: چنین تعهدی بین سازمان راهداری و ناجا نبوده است و اگر ناجا به جای فرافکنی تعداد نیروهایش را در این بزرگراه افزایش دهد جلوی اینگونه حوادث تلخ گرفته می شود. 
آقای رودباری در پاسخ به انتقاد کمبود مجتمع های رفاهی در طول آزاد راه می گوید در طول مسیر سه مجتمع رفاهی وجود دارد و مجوز یک مجتمع رفاهی هم صادر شده است و اگر مشکل افزایش حوادث مربوط به مجتمع های رفاهی است پس چرا در قطعه ای از آزاد راه که در استان مرکزی قرار دارد فقط  بایک مجتمع رفاهی، چنین حوادثی رخ نمی دهد. 
رئیس پلیس راه استان در پاسخ به این سخنان می افزاید: از آنجایی که اداره این آزاد راه به بخش خصوصی واگذار شده، این بخش هم تمایلی به ایجاد امکانات عمومی و رفاهی ندارد و فقط به فکر منافع خود است و مجتمع هایی که به همین منظور ایجاد شده است کارویژه چندانی به جز عرضه بنزین به مسافران ندارند. 
رئیس پلیس راه استان در مورد دوربین های ثبت تخلف در این آزاد راه نیز می گوید: در این مسیر ۵ دوربین ثبت تخلف وجود دارد که قرار است تا ۱۴ دوربین افزایش یابد که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود. 
رئیس پلیس راه استان با اشاره به آمارها همچنین معتقد است فقط دو آزاد راه در کشور دو باند رفت و دو باند برگشت دارند که در همدان و قزوین واقع شده است که عرض کم مسیرها از دیگر عواملی است که موجب شده بیشترین حوادث آزاد راهی را در کشور به نام خود ثبت کنند. 
آقای اکبری، کارشناس ترافیک نیز، همسطح بودن جاده، سرعت بالای رانندگان عبوری و انحراف به چپ خودروها را در واژگونی خودروها موثر می داند. 
او نبود علایم و دوربین کنترل سرعت و روشنایی به اندازه کافی و کمبود وسایل نقلیه راهداری به ویژه در فصل زمستان را از دیگر مشکلات این آزاد راه بیان کرد.
 آقای حسینی، راننده خودرو سواری عبوری از این مسیر، نبود استراحتگاه را یکی از مشکلات این آزاد راه می داند و آنرا بسیار خسته کننده می داند. 
آقای بیاناتی، راننده کامیون که بیشتر از این مسیر عبور می کند نیز با تایید وقوع حوادث رانندگی از نوع واژگونی در این بزرگراه، معتقد است رانندگان با سرعت بالا حرکت می کنند و مسیر هم هیچگونه جاذبه ای ندارد و پس از مدتی چشم ها را خسته و خواب آلود می کند. 
آقای سبحانی، راننده اتوبوس هم معتقد است در این آزاد راه عوارض زیادی از رانندگان گرفته می شود ولی در ازای آن کمترین خدمات و امکاناتی به رانندگان و خودروها ارائه نمی شود. 
آقای شاکری، کارشناس راهنمایی و رانندگی ایجاد پارکینگ با امکانات اولیه و برج نوری را موجب ترغیب مردم برای توقف در این استراحتگاهها می داند که موجب می شود با نشاط و روحیه بهتری به مسیر خود ادامه دهند. 
او هوشمند کردن مسیر آزاد راه را با نصب دوربین های کنترل سرعت و ثبت تخلف، در کاهش حوادث جاده ای موثر می داند.
 این کارشناس راهنمایی و رانندگی می افزاید در برخی از نقاط آزاد راه قیرزدگی وجود دارد که هنگام رانندگی موجب لغزندگی جاده و در نتیجه افزایش حوادث رانندگی می شود.
 آقای شاکری افزایش تعداد شیارهای لرزاننده در حاشیه و عرض جاده را از دیگر راههای کاهش حوادث در این آزاد راه بر می شمرد. 
در پایان به نظر می رسد در گام نخست مسئولان باید قبول کنند که با افزایش واژگونی خودروها در این بزرگراه که از مسیرهای اصلی کشور به شمار می رود، پیش از آنکه به یک بحران جدی تبدیل شود با هماهنگی و همدلی، دست به اقدامی بزنند و چاره ای بیاندیشند. 
ایجاد یک تیم کارشناسی قوی با بهره گیری از آرای صاحبان تجربه و متخصصان حمل و نقل و ترافیک می تواند قدم بعدی برای حل این مشکل قلمداد گردد. 
توجه به نظرات کارشناسی و مردمی که در این گزارش ذکر شد می تواند در آغاز راه تا حدودی راهنمای این تیم کارشناسی باشد.


افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه افزایش واژگونی خودروها در آزاد راه همدان ساوه


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مطالبات مردم در بسته صدای شما دوم آذر ۱۴۰۴
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
هفته بسیج، یادآور رشادت‌ها و ایستادگی مردمی‌ترین نهاد انقلاب اسلامی
ادای احترام به مقام شامخ شهید گمنام در بوکان
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
خبر‌هایی از برنامه های افزایش ازدواج و تحکیم خانواده در دامغان
«۲۲۲»؛ عددی که در ذهن مردم آبدانان؛ ایستادگی و شهادت، معنا می‌شود
ایست به اتلاف انرژی
امداد رسانی به مصدوم حادثه محور فارسان شهرکرد
راه‌اندازی «گروه‌های سازش محله‌ای» برای پیشگیری از اختلافات در البرز
غیرحضوری شدن مدارس خراسان جنوبی
بسیج بازوی پرتوان نظام اسلامی
پایان چشم انتظاری
مردم هرمزگان در سوگ حضرت زهرا (س)
الحاق زمین و شیرخشک به نوادر روزگار
استقرار یک سایت پرتابل تلفن همراه در منطقه الیت چالوس
آبا مدارس یزد به دلیل آنفولانزا تعطیل می‌شوند؟
برتری دندر در ژوپیلر لیگ با حضور جهانبخش
آلودگی شدید هوا در تهران
سالروز شهادت بانوی آب و آینه حضرت زهرا سلام الله علیها
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روز‌های سه شنبه و چهار شنبه
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی از فردا
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
فردا، تشییع پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)