احسان محمد حسنی:
سازمان اوج مثل پژوهشگاه رویان در عرصه فرهنگ و هنر عمل کرده است
رئیس سازمان فرهنگی و هنری اوج در آستانه روز خبرنگار در نشست خبری در جمع خبرنگاران خلاصهای از اقدامات این مرکز فرهنگی و هنری در طول ۶ سال گذشته را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ احسان محمد حسنی در این نشست گفت: همیشه اینگونه بوده است که هیچ یک از دولتهای گذشته بعد از پذیرش قطعنامه تاکنون با دولت فعلی هرگز فرهنگ و هنر دغدغه شان نبوده است شاید فرآیند شکل گیری مجموعهای مثل اوج هم به همین دلیل بوده است.
وی گفت: برای من هم پرداختن به فرهنگ و هنر در کشور مثل چوب زدن به مرده تلقی میشود متأسفانه همیشه سنگ و سیمان و آجر و چوب بر روح و فکر مردم ارجحیت داشته و هنرمندان هم همیشه در برهه هایی مثل انتخابات مورد توجه مسؤولان بوده اند تا از احساساتشان استفاده شود، اما از فردای انتخابات روال این گونه است که نخود، نخود هر که رود خانه خود.
محمد حسنی گفت: این استفاده موقت و فصلی مسؤولان از فرهنگ و هنر است و تمام کارکرد هنرمندان ما برای مسؤولان کشور همین است، در این بین دستگاههای رسمی فرهنگ و هنر بلاتکلیف و سرگردان و بی برنامه اند.
وی در ادامه افزود: شش دانگ تمرکز دستگاههای فرهنگی و هنری روی جشنواره کم رونق و بی اثر است، بیش از ۳۰۰ جشنواره در سال توسط دستگاههای دولتی و نیمه دولتی برگزار میشود و میلیاردها تومان خرج میشود ولی نتیجه خاصی ندارد، حکایت جشنوارهها حکایت کاغذ دیواری و آمپول مسکن است، حکایت شام و ناهار هیچی، آفتابه لگن هفت دست است، بیشتر آثار تولید شده نیز تلخ، خنثی، پنچر و عقیم هستند.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری اوج ادامه داد: نزدیک به ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته، اما دریغ از یک فیلم سینمایی در قواره بین المللی که روایت ۱۰ روزه این انقلاب باشد؛ دریغ از یک اثر که برای مخاطبین سینما خارج از کشور بتوانیم عرضه کنیم وضع تجسمی و موسیقی و نمایش و کتاب هم دسته کمی ندارد.
وی افزود: حالا در این حال و هوای غبارآلود فرهنگی یک سری جوان خودجوش و تازه نفس به معنای اینکه کارمند رسمی نیستند و قراردادی ندارند به میدان آمده اند و در یک زمین مین گذاری شده مشغول کار و فعالیت هستند.
محمد حسنی با اشاره به عملکرد سازمان زیر مجموعه اش در ۶ سال گذشته گفت: سال ۹۰ بچهها به میدان آمدند نزدیک به ۸۰ مؤسسه فرهنگی یا تشکیل شده یا مؤسسات رویشی بوده اند که تقویت شده اند و امروز آنچه من به عنوان گزارش مطرح میکنم زحمات این مؤسسات است.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری اوج افزود: ۱۱ هزار اثر ظرف این ۶ سال با ابعاد و تنوع مختلف تولید شده است که در همه آنها با دغدغه محتوا وارد میدان شدیم گرچه زیبایی و جذابیت هم اولویت دارد، اما اولویت ما محتواست یعنی مفاهیم ملی، میهنی و انقلابی در بستههای شکیل، زیبا و مردمی ارائه دهیم.
وی با کنایه گفت: بین ما و بعضی مسؤولان تقسیم کار است ما یک توافقی کردیم که سخنرانی از آنها، کارکردن و تولید از ما و به این مسأله افتخار میکنیم و البته در این مسیر بی غلط و اشتباه هم نبودیم، اما معتقدیم علمدارها و ژنرالهای فرهنگ و هنر باید دیده شوند نه ما.
محمد حسنی اشاره کرد: نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ هنرمند در این سالها با ما کار کردند که آنها باید حرف بزنند. میدان، میدان دیده شدن آنهاست ما به دنبال محصول مؤثر هستیم و تمام ایدههای ناب و طرحهای نو را روی هوا میزنیم یعنی محتوای با کیفیت و نو با قیمت مناسب.
وی افزود: ما در اوج کار ستادی انجام میدهیم به این معنی که در خود ساختمان اوج چیزی تولید نمیشود همه تجهیزات در مؤسسات است ما فقط یک ستاد کم عده و چابک هستیم که کار اصلی ما برنامه ریزی و ستادی است و پیدا کردن ایدههای نو و طبیعی است که بودجه ثابت هم نداریم، میگردیم فکرها را پیدا میکنیم و برای آنها همه ظرفیتها و امکانات را بسیج میکنیم این کار مثل جهادی میماند برای بچهها به دلیل اینکه تأمین مالی نیز موضوع سختی است.
محمد حسنی با اشاره به اینکه اوج بستری شده برای رشد استعداد جوان گفت: اوج مثل پژوهشگاه رویان در عرصه فرهنگ و هنر عمل کرده است، در عرصه نمایشهای میدانی نزدیک به ۱۷ استان میزبان ما بوده اند و نزدیک به ۲ میلیون مخاطب در اجراهای میدانی نمایش داشته ایم از نمایش شب آفتابی گرفته تا فصل شیدایی و ستاره سرخ که حتی میدان این نمایشها به جاده نجف، کربلا و شهر دمشق هم رسیده است و آخرین اجرا هم در حلب خواهد بود.
وی با توضیح درباره عرصه مستند گفت: ۷۰۰ اثر مستند تولید کرده ایم که با موضوعات مختلف از شبکههای سیما در داخل و خارج قابل پخش است در عرصه مستند هم بچههای انقلاب و مسلمان حرف اول را میزنند و موفقیت تثبیت شدهای دارند.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری اوج با اشاره به حوزه گرافیک هم گفت: مجموعه طراحان انقلاب اسلامی الان به چرخه تولید رسیدند و در تابلوهای تبلیغاتی غیرتجاری شهرهای مختلف طرحهای جدید و بکر را میبینید. در حوزه تصاویر متحرک نیز دستاورد بزرگی برای هنر انقلاب اسلامی داشته ایم. ۴۰۰ تصویر متحرک در طول سال تولید و از رسانههای مختلف پخش میشود.
محمد حسنی درباره فعالیتهای این مجموعه در حوزه پویانمایی نیز گفت: جوانهای خلاق در پویانمایی امروز به چرخه صنعتی رسیدند و این برای پویانمایی کشور خیلی خوب است که بتوانیم به چرخه صنعتی برسیم یعنی روزی دو قسمت تولیدی با دقیقهای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان.
وی با اشاره به بخش مستند مسابقه گفت: مسابقه مستندهای خانوادگی یاحماسی جذابی تولید کرده ایم که «فرمانده»، «خانه ما»، «ضد گلوله» و «خونه به خونه» از آن جمله است. در بخش بین الملل اوج هم تولید مشترک با فیلم سازان خارجی داشته ایم و هم در جشنوارههای معتبر حضور پیدا کرده ایم.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری اوج درباره حوزه کودک و نوجوان تمرکز را بر آثار تولید شده دانست و گفت: مرکز اوج کودک و نوجوان، رقیب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و یا صدا و سیما نیست بلکه یار صدا و سیما و نهادهایی مثل حوزه هنری است از این جهت پشتیبانی شبکههای پویانهال و امید را در دستور کار داریم.
وی گفت: امسال ۵ فیلم سینمایی در جشنواره فجر خواهیم داشت که یکی از مهمترین آثار فیلم سینمایی «پرواز به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا است، فیلم سینمایی «تنگه ابو غریب» به کارگردانی بهرام توکلی، «توهم توطئه» به کارگردانی احمدرضا معتمدی، «نائله» به کارگردانی اصغر عباسی و «طیب خان» به کارگردانی مسعود ده نمکی از آن جمله است ضمن اینکه ۱۲ اثر برای سال ۹۷ تدارک دیده ایم که کار بزرگان و نامورانی است که به محض نهایی شدن اعلام میشود.
محمد حسنی ادامه داد: در حوزه مجموعه تلویزیونی، ۵ مجموعه تلویزیونی در تولید داریم که پایتخت ۵، سر دلبران، آشوب، گیله با، حسن یوسف نام آنهاست.
وی گفت: یکی از مجموعههای تلویزیونی الف. ویژه هم در سازمان اوج به نام «هنگام بیداری» از زمستان امسال آغاز میشود، ضمن آنکه ۱۵ مجموعه تلویزیونی هم در حال بازنویسی است آثاری که بیشتر آنها از صدا و سیما و شبکههای داخلی و خارجی پخش خواهد شد و هزینه را با همان قیمت مناسب طی توافق انجام داده ایم تا هزینه این آثار به مرور برگردد و این چرخ، چرخش خود را ادامه دهد.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری اوج درباره بنیاد روایت فتح نیز گفت: قرار است این بنیاد با ساختاری جدید، چابک و مؤثر تحول یابد. شعار این مجموعه این است که روایت فتح تولدی دوباره.
محمد حسنی درباره شائبه سه شغله بودن خود با توجه به ریاست بسیج هنرمندان، بنیاد روایت فتح و سازمان اوج گفت: شاید علت تجمیع این ۳ مجموعه که اکنون دست به دست هم داده اند، هم افزایی و تمرکزی است که بتوانیم از امکاناتمان به صورت مشترک استفاده کنیم بنابراین بسیج هنرمندان هم از این به بعد تمرکزش را بر جذب و آموزش اصحاب هنر انقلاب اسلامی خواهد گذاشت و روایت فتح به جای نزدیک شدن به سازمانها به خانوادههای هنرمندان انقلاب نزدیک خواهد شد.
وی درحاشیه این نشست در پاسخ به سؤالی درباره فیلم حاتمی کیا گفت: کار نزدیک به اتمام است و مراحل پایانی فیلم برداری را سپری میکند گروه شبانه روزی در حال کار است و طرح به مراتب سختتر از کارهای قبلی حاتمی کیا است.
محمد حسنی درباره بودجه این کار هم گفت: ما در اوج طبق یک اصل پول هر طرح را به موقع و با ادب پرداخت میکنیم به طوری که همه عوامل روز آخر طرح با تسویه حساب کامل بیرون روند. مدیران فیلم و مجموعه تلویزیونی ما در بیرون از اوج دفتری ندارند تا با بعضی تهیه کنندهها شریک باشند بنابراین طرحها با قیمت معقولتر و واقعیتر تولید میشوند.
وی در ادامه گفت: قرارداد مالی به وقت شام ۸ میلیارد تومان است.