پخش زنده
امروز: -
رئیس پلیس راهور ناجا گفت: معمولا رانندهها در ۳۰ کیلومتری شهر هدف، حساسیت کمتری برای مراقبت دارند و تمام هدفشان رسیدن سریعتر به مقصد است برای همین ۶۳ درصد تصادفات جادهای در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سردار تقی مهری در دومین جشنواره پیشگیری از حوادث و سوانح که در ساختمان رادیو سلامت برگزار شد، افزود: بیش از ۳۰ میلیون گواهینامه فعال نیز وجود دارد. این آمار از ۱۰ سال گذشته تا الان در سامانه صدور گواهینامه، پلیس فعال است.
وی گفت: در این سالها تعداد وسایل نقلیه سه برابر شده است و نکته قابل توجه افزایش میزان سفرهاست.
سردار مهری با بیان اینکه میل به سفر نسبت به دهه ۶۰ و ۸۰ بسیار افزایش یافته است، افزود: در تابستان سال ۹۵ در مقایسه با امسال بر اساس ترددشمارها حدود ۲۰ درصد افزایش تردد داشتیم، البته امسال بر اساس آمارهای موجود میانگین تردد در چهار ماهه گذشته سال افزایش یافته است.
وی گفت: در سال ۸۴ حدود ۲۸ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان باختند. در پایان سال ۹۶ این عدد به حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کاهش پیدا کرد.
سردار مهری افزود: در سال ۸۴ حدود ۷ میلیون خودرو و حدود ۳ تا ۴ میلیون موتورسیکلت داشتیم، اما امروزه بیش از ۲۲ میلیون خودرو و ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت - که توسط پلیس شماره گذاری شده است - داریم، بنابراین بیش از ۳۳ میلیون وسیله نقلیه داریم.
وی گفت: میانگین کسانی که در تصادفات در سال ۹۶ جان خود را از دست دادند ۴۴.۵ نفر در روز و ۹۷۰ مجروح بود، اما این رقم در تابستان سال ۹۶ به ۵۳ نفر روزانه افزایش پیدا کرده است، زیرا در تابستان هر سال میزان سفر به دلیل تعطیلی مدارس و دید و بازدید استانهای زیارتی – سیاحتی به ویژه مشهد و استانهای شمالی افزایش پیدا میکند.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: در چهار ماهه امسال بیش از ۵۰۰ هزار نفر گواهینامه جدید دریافت کردند و بیش از ۴۲۰ هزار خودرو جدید شماره گذاری شده است که نسبت به سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش شماره گذاری خودرو داشتیم و حدود ۵۳ درصد از شمارهگذاری خودروهای داخلی کاهش داشتیم.
وی گفت: نکته قابل توجه این است که همه ما جمع شدیم که پویش ملی ۶۰-۳۰ که با عنوان یک حرکت خوب اطلاع رسانی و فرهنگی مطرح شده را در جهت کاهش تعداد تصادفات و سوانح حمایت کنیم.
سردار مهری افزود: شهرداران باید مبلمان شهر را متفاوت و شرایط آمادگی راننده برای ورود به شهر مقصد را فراهم کنند. کاربران ترافیکی نیز از جمله عابران پیاده و رانندگان مهمترین مسئله در کاهش سوانح و حوادث هستند.
وی گفت: مسئله بعدی این است که ما در کشور متولی آتش نشانی در جادهها نداریم و با هر آتش سوزی در جاده آتش نشانها باید از شهرها خود را به محل حادثه برسانند.