تعداد تصادفات جاده ای استان اردبیل در سال 97 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن 56 درصد افزایش داشته است.
سوانح رانندگی از عمده ترین دلایل مرگ و میر مردم ایران است. براساس آمار پزشکی قانونی کشور ، در سال گذشته حدود 18 هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات و سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند و بیش از 367 هزار نفر هم مصدوم شده اند. در حالی که متوسط جهانی مرگ و میر در اثر حوادث رانندگی 14تا 15 نفر در هر 100هزار نفر است، این میزان در کشور ما حدود 30 نفر در هر 100 هزار نفر یعنی تقریبا دو برابر میانگین جهانی است . بنابراین مسئولان باید با ریشه یابی علت ها ، برای کاهش تدریجی آمار وقوع تصادفات جاده ای و مرگ و میر ناشی از آن تلاش کنند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، میرزایی کارشناس ترافیک با بیان اینکه عوامل وقوع سوانح جاده ای به دو دسته کلی علت مستقيم و علت واسط تقسیم می شوند می گوید : علت مستقيم به عواملي گفته مي شود كه از طرف خود راننده رخ می دهد و به طور مستقیم سبب بروز سانحه مي شود. مثل تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی نظير سبقت غيرمجاز یا انحراف به سمت چپ جاده و تجاوز از سرعت مطمئنه، یا تأخير در رؤيت و فرار از تصادف به طرز غلط . وی ادامه می دهد: علت واسط بدان علت نامگذاري شده است كه به طور مستقيم به حادثه مرتبط نمي شود بلكه منجر به علت های مستقيم مي شوند از جمله شرايط حاكم بر وسيله نقليه و جاده و انسان. مانند وجود عيب و نقص فني در وسيله نقليه نظیر معيوب بودن ترمز، موتور و لاستيك نامناسب و يا شرايط غيرعادي و خطرناك جاده مثل مه، لغزندگي جاده، نواقص علايم فني جاده و يا بي احتياطي و بي مبالاتي عامل انساني غیر راننده از علل واسط تصادفات به شمار مي روند. میرزایی خاطرنشان می کند : با وجود آنکه به غیر از عملکرد خود راننده یا عابر پیاده ، عوامل مختلفی نظیر کیفیت جاده یا خودرو در وقوع تصادفات رانندگی تاثیرگذارند ، اما تجربه نشان داده است خودداری از رانندگی توام با خستگی و خواب آلودگی ، دوری از عوامل حواس پرتی و دقت در حین عبور و مرور از جاده، رعایت قوانین و سرعت مطمئنه از عوامل مهمی هستند که احتمال وقوع تصادف یا شدت آن را کاهش می دهد. احمد حبیب زاده راننده ای مسنی است که می گوید: 47 ساله است گوهینامه رانندگی دارم و تاکنون هیچ تصادفی نکرده ام . علتش هم این است که همیشه قوانین را رعایت کردم. بهنام راننده جوان دیگری می گوید : اگر خودمان مراعات کنیم ، اکثر جاده ها خوب و آرام هستند. اگر بخواهم سالم به مقصد برسم ، در هر شرایطی باید قانون را رعایت و با سرعت مجاز رانندگی کنم. دو عامل اصلی تصادفات معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل با اشاره به اینکه ۵۵ درصد تصادفات اردبیل مربوط به سرعت و سبقت غیرمجاز است می گوید: بررسی آمار نشان می دهد که کمحادثهترین روز هفته در تصادفات راهنمایی و رانندگی روز سهشنبه و پرحادثهترین روز نیز جمعه است. علی صبحی با بیان اینکه تعداد تصادفات جاده ای استان اردبیل در سال 97 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن 56 درصد افزایش داشته است اظهار می کند : بیشترین نوع تصادفات از نوع واژگونی خودرو و خارج شدن از جاده بوده که علت اغلب آنها نیز سرعت غیر مجاز میباشد و بیشترین محل وقوع این حوادث نیز در حدافاصل سه راهی مشگین شهر به پارس آباد ثبت شده است. وی با بیان اینکه اکثر تصادفات جاده ای استان اردبیل مربوط به مناطق شمالی این استان است می گوید: استان اردبیل در سال 97 از نظر شاخص نسبت تعداد تصادفات به تعداد جمعیت ، در رتبه دوازدهم کشوری و نسبت به تعداد عددی تصادفات رخ داده در رتبه هفتم کشور قرار گرفته است. وی تاکید می کند: باید با هوشمندسازی راهها شاهد کاهش تصادفات باشیم که این امر نیز نیازمند تلاش و اهتمام همهجانبه مسئولان و دستگاههای مربوطه است. لزوم اصلاح نقاط حادثه خیز سرهنگ حجت فتاحی رئیس پلیس راه استان اردبیل هم می گوید: مولفه هایی نظیر وضعیت جاده ها، رعایت قوانین از طرف خود راننده ها، میانگین زمان ارجاع مصدومان به بیمارستان، نحوه و کیفیت امداد برای مجروحان تصادفات، بحث فرهنگسازی و اعمال قانون برای رانندگان متخلف همگی در میزان آمار تلفات جاده ای موثر هستند و اگر می خواهیم در سال 1398 شاهد روند کاهش تصادف در استان باشیم، باید رعایت همه این عوامل را جدی بگیریم. وی با تاکید بر لزوم رفع نقاط حادثهخیز در استان برای کاهش تصادفات جاده ای می گوید: محورهای مواصلاتی شمالی این استان دارای بیشترین نقاط حادثهخیز است. وی می افزاید: در حال حاضر ۲۵ نقطه حادثه خیز در محورهای موصلاتی استان شناسایی شده که از این تعداد ۲۰ نقطه در جاده های شمالی استان قرار دارند و متاسفانه بیشترین تصادفات نیز در این محورها به وقوع می پیوندد. رئیس پلیس راه استان اردبیل در عین حال کیفیت محورهای شمالی استان را متناسب با حجم تردد خوردوها ندانسته و تصریح می کند: نبود خط کشی حاشیه راه و روشنایی کافی در ساعات شبانه و وجود پیچهای خطرناک از دیگر معضلات محورهای مواصلاتی در شمال استان است. تلاش برای کاهش آمارها مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل می گوید: علی رغم اینکه استان اردبیل در بحث تصادفات جادهای از سال 94 روند کاهشی داشت و در نوروز 97 رتبه اول را در طرح نوروزی و کاهش آمار تصادفات در سطح کشور کسب کرده بود ، اما در ادامه شاهد افزایش 56 درصدی تصادفات و تلفات جادهای بودیم. علی رحمتی با بیان اینکه به طور متوسط در کشور نزدیک به 65 درصد از تصادفات منجر به فوت در جاده ها ، 28 درصد در داخل شهرها و 7 درصد نیز در جاده های روستایی رخ می دهد ، می افزاید: ایمن سازی مدارس حاشیه راهها، توزیع بسته های آموزشی با شعار و پیام های ایمنی ، آموزش رانندگان ادوات کشاورزی ، ایجاد پل های عابرین پیاده در برخی مناطق مورد نیاز ، تولید فیلم ها و تیزرهای ایمنی و آموزشی، احداث و افتتاح پاسگاه های پلیس راه و توزیع بیش از هشت هزار کلاه ایمنی بین موتورسواران در کنار حذف مناطق حادثه خیز از جمله اقدامات در حال انجام برای کاهش میزان تصادفات جاده ای در استان است. وی با بیان اینکه در حال حاضر از مجموع 716 کیلومتر راه اصلی در استان ، 156 کیلومتر دارای سیستم روشنایی است می افزاید: 27 دوربین سرعت سنج آنلاین در جاده های اصلی استان اردبیل نصب شده و 24 عدد نیز در حال نصب است و انشاا... وجود این دوربین ها در کاهش تلفات جاده ای و تخلفات بسیار موثر خواهد بود. واقعیت این است که کاهش یا افزایش آمار کشته شدگان جاده ای ، علاوه بر آنکه با سطح فرهنگ رانندگی جامعه ارتباط مستقیمی دارد، با نظارت سختگیرانه و پلیس راه و تلاش نیروهای راهداری و امدادگران نیز ارتباط تنگاتنگی دارد. همچنین تلاش بیش از پیش رسانه ها و نهادهای فرهنگی برای ارتقاء فرهنگ رانندگی ، کیفی سازی سیستم های ایمنی خودرو ها ، استقرار دوربین های نظارت تصویری و ثبت تخلفات در جادهها و مهمتر از همه اصلاح کیفیت جاده ها باید جدی تر از گذشته مورد توجه نهادهای مسؤل باشد تا شاهد کاهش آمار تصادف ها باشیم. * نویسندگان : یاشار پورمجید – بتول عالیزاده