• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۳۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

ترافیک کشتی‌ها برای حمل مواد معدنی

مدیرعامل سازمان بنادر از ترافیک کشتی‌ها برای بارگیری مواد معدنی در بندر شهید رجایی کشور خبر داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از ترافیک کشتی‌ها برای بارگیری مواد معدنی در بندر شهید رجایی کشور خبر داد و گفت: با ساخت بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در خلیج فارس، نیاز‌های حال و آینده ترانزیت و صادرات این مواد پاسخ داده می‌شود.
محمد راستاد در مراسم امضای قرارداد ۵۰ هزار میلیارد ریالی سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی گفت: از نظر حجم سرمایه گذاری، در قیاس با کل سرمایه گذاری‌های قبلی در بنادر کشور که ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است، مشخص می‌شود که این قرارداد گام مهمی را برای توسعه بنادر برداشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صف و ترافیک کشتی‌ها برای بارگیری و صادرات مواد معدنی از بندر شهید رجایی، امضای قرارداد سرمایه گذاری بزرگ بخش خصوصی در این بندر را یک اقدام راهبردی دانست و گفت: این ترمینال یک پایانه تخصصی برای مواد معدنی و فولادی است که خلا آن را به شدت احساس می‌کردیم.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی افزود: با افقی که برای صادرات محصولات فولادی به میزان ۵۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده، ساخت ترمینال مواد معدنی گام مهمی برای پاسخگویی به این حجم ترافیک به شمار می‌رود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با احداث پایانه مواد معدنی هزینه کشتی‌های صادرات مواد معدنی و فولادی در بندر شهید رجایی کاهش می‌یابد، ضمن این که این طرح گام بلندی به سمت الگوی مدیریت صاحبخانه‌ای است.
راستاد با اشاره به ریل پایه بودن این ترمینال گفت: انتظار می‌رود شاهد اجرای دقیق طرح بر اساس زمانبندی باشیم و باید کمک کنیم در افق پیش بینی شده یعنی سه سال آینده شاهد افتتاح فاز اول ترمینال مواد معدنی باشیم.
وی با بیان این که سرمایه گذاری در این طرح BOT و مدت بهره برداری آن ۳۳ سال است، افزود: برای مواد معدنی فاصله معدن تا بندر و پایانه صادراتی خیلی مهم است تا صادرات، مقرن به صرفه و اقتصادی شود.

محمدعلی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این مراسم با اشاره به پیشرفت مطلوب پروژه احداث ترمینال مواد معدنی در بندر چابهار که سال گذشته به امضا رسید گفت: شروع به کار عملیات احداث بزرگترین ترمینال تخصصی و مکانیزه مواد معدنی و فولادی در بندر شهید رجایی در استان هرمزگان، نشان دهنده نقش بنادر در ایجاد مزیت‌های رقابتی در زنجیره حمل و زنجیره تامین کالا است.
به گفته عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، افزایش سهم ریل در جابه جایی بار از بنادر به ۳۰ درصد بر اساس برنامه ششم توسعه، استفاده از اقتصاد مقیاس و استفاده از تجهیزات پیشرفته در نتیجه افزایش نرم خدمات بندری و کاهش انتظار کشتی از مزیت‌های انعقاد و اجرایی سازی این قرارداد توسعه‌ای محسوب می‌شود که در مجموع باعث رقابت پذیری بندر شهید رجایی خواهد شد.
حسن زاده همچنین گفت: استقرار صنایع به منظور تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر و تولید محصول نهایی، ایجاد شهر لجستیک صنایع و صادرات مستقیم مواد معدنی از بندر شهید رجایی و کاهش قیمت تمام شده کالا‌ها و مواد معدنی و صادراتی کشور از جمله اهدافی است که با ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی خلیج فارس محقق خواهد شد.
حسن زاده تاکید کرد: با احداث ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی، شاهد استقرار صنایع وابسته به مواد معدنی و فولادی خواهیم بود که جایگاه بندر شهید رجایی در منطقه را ارتقا خواهد داد.
به گفته معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، پایانه مکانیزه مواد معدنی بسته‌ای از خدمات برای کالا‌های وارداتی و صادراتی را فراهم خواهد کرد.
محمد جواد انتظاری مدیرعامل شرکت بین المللی همراه (جاده، ریل، دریا) هم در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به افق صادرات ۵۵ میلیون تنی مواد معدنی تا سال ۱۴۰۴شمسی، گفت: این قرارداد سرمایه گذاری با الگوی BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) و در سه فاز عملیاتی با دوره ساخت هر فاز ۳ سال به سرانجام می‌رسد.
وی با بیان میزان تخلیه و بارگیری حداکثر ۵۰ میلیون تن سالیانه و تاکید بر رعایت ملاحظات زیست محیطی در این طرح، اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های محوطه ۱۸۰ هکتاری، احداث اسکله با ظرفیت پهلودهی شناور ۱۵۰ هزار تنی و نیروگاه تولید برق ۱۵ مگاواتی از نوع CHP از مهم‌ترین مستحدثات این طرح قلمداد می‌شود.
الله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان هم در مراسم امضای قرارداد ۵۰ هزار میلیارد ریالی سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجایی با بیان اینکه بندر شهید رجایی به بندر کانونی و هاب کانتینری منطقه شناخته شده است، گفت: به دلیل موقعیت فوق العاده این بندر و دسترسی به اقصا نقاط کشور، این بندر یکی از ظرفیت‌های مهم جذب سرمایه گذار برای کار‌های بزرگ محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: در سال ۸۵ این بندر سالانه بالغ بر ۲ میلیون تن ظرفیت داشت که بعد از ۳ سال این ظرفیت به ۱۴ میلیون تن افزایش یافت.
وی با اشاره به پیگیری‌ها برای مکانیزه کردن کار‌ها در این ترمینال افزود: ظرفیت نهایی سالانه این پروژه ۵۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری است و قطعا با توجه به پیشرفت‌های سریع فناوری، احداث چنین پروژه‌ای یکی از نیاز‌های اصلی بندر شهید رجایی بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به این که عملیات اجرایی ترمینال به زودی آغاز می‌شود، یادآور شد: قرارداد با نرخ‌های سال ۹۷ بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال است و بر اساس مفاد قرارداد ساخت این ترمینال پیش خواهد رفت.
وی تصریح کرد: مرحله نخست این ترمینال طی سه سال در زمینی به مساحت ۱۸۰ هکتار ساخته می‌شود و به طور مستقیم برای ۵۰۴ نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌کند.
 
امضای بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی
امضای بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصیبزرگ ترین قرارداد سرمایه گذاری برای ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی کشور بین سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی در بندر شهیدرجایی به ارزش ۵۰ هزار میلیارد ریال، به امضا رسید.
بر اساس این قرارداد که با حضور آقای محمد راستاد مدیرعامل و اعضای هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران و آقای انتظاری مدیرعامل شرکت مدیریت بین المللی همراه (جاده، ریل، دریا) به امضا رسید، ظرفیت نهایی ترمینال ۵۰ میلیون تن پیش بینی شده و در سه سال، در سه مرحله اجرایی می‌شود که مجموع این سه مرحله، معادل ۱۸۰ هکتار مساحت خواهد بود.
این ترمینال بزرگ‌ترین ترمینال مواد معدنی در خلیج فارس و عمان خواهد شد و با توجه به ظرفیت بی‌نظیر معدنی کشور، تحولی شگرف در صنعت معدن ایران ایجاد می‌شود.
بسیاری از معادن کشور به صورت مستقیم و از طریق ریل به این ترمینال متصل خواهند شد و همچنین در بخش صادرات و واردات نیز می‌توان از ظرفیت‌های این ترمینال مکانیزه مواد معدنی استفاده کرد.
علاوه بر این، فعالان اقتصادی می‌توانند با استقرار صنایع تبدیلی، برای تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر و تولید محصول نهایی استفاده کنند و از مزیت‌های این منطقه برای ایجاد کارخانه و تبدیل مواد اولیه معدنی به فراورده‌های بینابینی استفاده و محصول نهایی را صادر کنند.
ترمینال مواد مکانیزه معدنی در بندر شهیدرجایی دارای سه کارکرد خواهد بود که این کارکرد‌ها شامل صادرات مواد معدنی کشور با استفاده از استاندارد‌های های بالاتر از طریق کشتی‌ها و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده کالا‌ها و مواد معدنی صادراتی و افزایش قدرت رقابتی صادر کنندگان در بازار هدف، ایجاد شهر لجستیک در اراضی به وسعت ۲۴۰۰ هکتار در بندر شهیدرجایی و واردات مواد معدنی از دیگر کشور‌ها و ایجاد ارزش افزوده بالاتر از طریق تولید محصول نهایی در کارخانجات و استفاده در کشور یا صادرات مجدد آن است.
این پایانه در سه مرحله و دوره ساخت هر مرحله، ۳ سال به روش سرمایه‌گذاری بصورت ساخت، بهره‌برداری و انتقال یا (B.O.T) احداث می‌شود.
میزان تناژ تخلیه و بارگیری در حداکثر ظرفیت سالانه ۵۰ میلیون تن است و در کنار آن، اسکله با ظرفیت پهلودهی کشتی‌های ۱۵۰ هزار تنی و نیروگاه تولید برق ۱۵ مگاواتی احداث خواهد شد.
اشتغال پایدار برای بیش از پانصد نفر به صورت مستقیم و افزایش حمل و نقل کالا از ریل، امکان پهلودهی شناور‌های غول پیکر مواد معدنی و کاهش آلایندگی و آلودگی هوا به علت اجرای عملیات مکانیزه تخلیه و بارگیری از مزایای مهم این قرارداد خواهد بود.
همچنین زمان بهره برداری سرمایه گذار از این پایانه، بر اساس قرارداد، ۳۳ سال خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
سیاست های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
از خزر تا شانگهای؛ ایران مسیرهای تازه همکاری منطقه‌ای را می‌گشاید.
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
نهایی شدن ۲ طرح مهم شهرسازی در کمیسیون ماده پنج تبریز
درخشش زندان مراغه برای صلح و سازش در پرونده‌های قصاص
آغاز سوپر لیگ والیبال با مصاف سپاهان و مدافع عنوان قهرمانی
اعزام ۳۶ دانش آموز کیش به اردوی راهیان نور
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
احضار و ارشاد عاملان درگیری جلوی مدرسه دخترانه در تبریز
ارسال پیامک‌های درخواست واریز وجه شگرد کلاهبرداران
اعزام دانش‌آموزان هشترودی و نظرکهریزی به مناطق عملیاتی جنوب کشور
نفس آسمان اصفهان گرفته است
تداوم افزایش غبار و آلاینده های جوی در سمنان
برگزاری همایش ملی بهداشت حرفه‌ای، ایمنی کار و محیط زیست در تبریز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
هشدار هواشناسی مازندران؛ کاهش کیفیت هوا در راه است
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
ماموریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر فرهنگی و ترویجی است
گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس کتابخانه عمومی در اهر
کاروانسرا و پل گویجه‌بل تحت حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی قرار گرفت
رژیم‌صهیونی خسارات دفاع‌مقدس‌۱۲روزه را سانسور می‌کند
مشارکت در مسیر مدیریت شهری
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۷ آبان ۱۴۰۴
بارش نخستین برف پاییزی در ارمغانخانه استان زنجان
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
اهدا ۱۰۳ واحد خون به بیماران در شهرستان خرامه  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)