• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۲۲۳۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
اقتصادی
معاون وزیر صمت:

تولید حدود ۱۹ میلیون حلقه لاستیک سبک در کشور

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به تولید 19 میلیون حلقه لاستیک سبک در کشور گفت: سه و نیم میلیون حلقه لاستیک سنگین مصرف داریم که ۷۸۰ هزار حلقه در داخل تولید و مابقي وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای حمید محله‌ای با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به این که ارز لاستیک‌های سبک از سال ۱۳۹۷, نیمایی بود، افزود: ارز لاستیک‌های سنگین، چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بود، اما اخیراً به ارز نیمایی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: در حوزه لاستیک سنگین که از طریق سامانه، آن‌ها را توزیع می‌کردیم و اکنون هم توزیع آن بر اساس میزان پیمایش در حال انجام است.
آقای محله‌ای اضافه کرد: از سال ۱۳۹۷, همه لاستیک‌های سنگین از طریق حواله‌ها با قیمت مصوب به دست مردم می‌رسد.
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: متأسفانه تولید کنندگان داخلی لاستیک‌های سنگین، همکاری لازم را ندارند و از هفت میلیون تولید؛ فقط حدود ۶۰۰ هزار لاستیک را در بازار فروختند و بقیه در بازار آزاد عرضه می‌شود.
آقای محله‌ای افزود: سامانه‌ای که وزارت صمت راه اندازی کرده تکمیل کننده سامانه راهداری بوده است، زیرا وزارت راه نمی‌توانست بخشی از نیاز را پشتیبانی کند.
وی تاکید کرد: حمایت از تولید در رأس امور ماست، اما حمایت ما باید متعارف و دو طرفه و اطلاعات باید شفاف باشد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم با حضور در این برنامه گفت: در سال ۱۳۹۷ بنا بر مشکلاتی که در شبکه توزیع لاستیک ایجاد شد، مسئولان تصمیم گرفتند سامانه‌ای را برای عرضه لاستیک سنگین جاده در نظر بگیرند و سازمان راهداری را موظف کردند در این زمینه اقدام لازم را در جهت ارتباط راننده و مالک وسیله نقلیه با فروشنده انجام دهد.
آقای داریوش باقرجوان ادامه داد: روال کار بر این اساس است که وزارت صمت بر اساس اظهار واردکنندگان و تولیدکنندگان و ثبت لاستیک در سامانه، لاستیک فروشان و انبار‌ها عمل می‌کند و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به هیچ وجه در این زمینه دخالتی ندارد و رانندگان بر اساس میزان پیمایش می‌توانند مراجه کنند و بر آن اساس، لاستیک را تحویل بگیرند.
وی افزود: این سامانه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به خوبی وظیفه خود را انجام داده است و اکنون ۲۸۰ هزار حلقه با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در سامانه موجود داریم که پاسخگوی نیاز بازار نیست.
آقای باقرجوان با اشاره به اینکه قیمت لاستیک در حواله کاملاً مشخص است، گفت: ناگزیر شدیم بر اساس میزان موجودی، محدودیت‌هایی را در سهمیه بندی قائل شویم و میزان پیمایش را به حدی بالا ببریم تا بتوانیم پاسخگوی حداقلی این نیاز‌ها باشیم.
مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: توافقات خوبی را با وزارت صمت داشتیم که اگر عملی شود به نظر می‌رسد بتواند کمک خوبی در این بخش باشد.
آقای باقرجوان با بیان اینکه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک فعلاً در این سامانه نیامده در حالی که با ارز یارانه‌ای وارد کشور شده است، اضافه کرد: این لاستیک‌ها در گمرک موجود یا در حال ورود به کشور هستند.
وی افزود: مجموعه سه میلیون و ۸۰ هزار حلقه لاستیک وارد سامانه شده است که از این تعداد، دو میلیون و ۸۰۰ هزار حلقه در طول سال‌های ۹۷ و ۹۸ و امسال، حواله شده است و ۲۸۰ هزار حلقه لاستیک باقیمانده در سامانه به تدریج در حال حواله شدن است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک ایران هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: همه تایر‌های سنگین در سامانه و صرفاً با حواله عرضه می‌شود و حق توزیع آن را در خارج از این سامانه نداریم.
آقای مصطفی تنها افزود: از نظر ما به عنوان مجمع تولید کنندگان لاستیک، همه تولید کنندگان موظف هستند تولید لاستیک سنگین را انجام دهند، اما در تایر سبک با سامانه مشکل داریم.
وی اضافه کرد: وزارت صمت اگر تولید کننده متخلفی را می‌شناسد باید با او برخورد کند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه اختلاف قیمت لاستیک‌های سنگین در بازار آزاد و حواله زیاد است، گفت: از سال ۹۷ برای عرضه لاستیک‌های سنگین، سامانه را طراحی کردند، اما متأسفانه این سامانه کاربرد کامل نداشته و موفق نبوده است.
آقای داود سعادتی نژاد افزود: لاستیک‌های برند و لاستیک‌های چینی به مقدار زیاد وارد و بازار اشباع شد و پایانه‌ها نتوانستند حواله‌های برند را برای واحد‌های صنفی بدهند.
او ادامه داد: واحد‌های صنفی ما در سال‌های ۹۷ و ۹۸, لاستیک‌های ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را در انبارهایشان نگهداری کردند، اما هنوز توزیع آن‌ها را تمام نکردند و ارز نیمایی شد و اکنون لاستیک‌های با ارز نیمایی هم در انبار‌ها انباشته شده است.
آقای سعادتی نژاد افزود: اکنون واحد‌های صنفی فروشندگان لاستیک به انباردار سازمان راهداری و وزارت صمت تبدیل شده اند.
وی اضافه کرد: واردات لاستیک‌های چینی، بازار را اشباع کرد و، چون ارزان بود مردم سراغ این لاستیک‌ها رفتند و لاستیک‌های برند بر روی دست واحد‌های صنفی فروشندگان لاستیک باقی مانده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک با اشاره به این که ۷۵۰ هزار حلقه لاستیک با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وجود دارد، افزود: از این تعداد، ۳۰۰ هزار حلقه در سامانه وجود دارد و ۲۰۰ هزار حلقه هم وارد گمرک شده و ۲۵۰ هزار حلقه نیز در حال ورود به کشور است.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


آقای وحید خراسانی کارشناس صنعت لاستیک در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در بازار لاستیک و در سایز‌های بزرگ (کامیونی، اتوبوسی و...) بیشترین وابستگی را به واردات داریم و تولید داخل در بهترین حالت حدود ۳۰ درصد از بازار را تأمین می‌کند.
وی افزود: در سایز‌های کوچک لاستیک که مختص سواری است تولید داخل تولید بیشتری دارد و حدود ۹۰ درصد نیاز بازار را تأمین می‌کند.
آقای خراسانی ادامه داد: در سایز‌های بزرگتر که نیاز به واردات وجود دارد؛ شرایط آرامتری داریم و تفاوت قیمت در بازار و قیمت مصوب حدود چهار درصد است، ولی در سایز‌های کوچک اختلاف قیمت بسیار بالا می‌رود مثلاً لاستیک خودروی پراید اختلاف قیمت بیش از صد درصدی را تجربه کرده است.
وی گفت: تولید کنندگان به صورت شفاف در سامانه تولید و فروش خود را اعلام نمی‌کنند.
این کارشناس صنعت لاستیک درباره ثبت تولید آمار لاستیک در سامانه توسط تولید کنندگان هم افزود: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، در سایز‌های سنگین و نیمه سنگین تمام تولید کنندگان و وارد کنندگان موظف به ثبت در سامانه بودند تا به صورت حواله‌ای توزیع شود، ولی تولید کنندگان حتی یک حلقه رینگ ۱۶ (نیمه سنگین) را در سامانه به فروش نرساندند.
آقای خراسانی افزود: شرکت‌های تولیدی باید تمام تولید رینگ ۱۶ خود را در سامانه وارد می‌کردند.
وی با اشاره به اینکه در رینگ ۱۶، سال گذشته بحران داشتیم اضافه کرد: سال گذشته این سایز لاستیک تا دو برابر قیمت در بازار خرید و فروش می‌شد و شرکت‌های تولیدکننده رینگ نیسانی، وانتی و کامیونی را در سامانه‌های توزیع اعلام نکردند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


آقای محله‌ای معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت در ادامه این برنامه گفت: با مجوزی که وزیر وقت صادر کرد تولید کنندگان مجاز شدند تا ۲۰ درصد از تولیدات خود را در جهت کمک به بخش تولیدی در سامانه ثبت نکنند، ولی هیچ وقت این کار تحقق پیدا نکرد.
وی با اشاره به این که اگر فراوانی در لاستیک وجود دارد قیمت‌ها نمی‌تواند در بازار دو برابر باشد هم افزود: لاستیک سنگین که در سامانه عرضه شده تفاوت قیمت زیادی نداشتیم و در مواردی که لاستیک‌ها در سامانه ثبت شده اختلاف قیمت اندک بوده است.
آقای مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک ایران در ادامه این برنامه گفت: کل تولید لاستیک در پنج ماه ابتدایی امسال در تایر اتوبوسی ۳۲۵ هزار و ۵۰۰ حلقه بوده است.
وی افزود: لاستیک‌هایی که به صورت حواله صادر شده کاملاً از طریق سیستم توزیع می‌شود.
آقای تنها ادامه داد: در تاریخ ۹۹/۶/۱۹ طی نامه‌ای به اشکال در سیستم ثبت تایر سبک اشاره کردیم و درخواست کردیم که رفع ایراد شود تا بتوانیم از این سامانه استفاده کنیم.
وی گفت: تایر‌های سنگین با حواله صادر می‌شود و تمام تولید آن در سامانه موجود است و همه تایر‌های حواله‌ای در سامانه قرار داده شده است.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک ایران درباره عرضه لاستیک سواری در سامانه هم گفت: با رفع مشکلات سامانه، تمامی تولیدات در آن ثبت خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
کارکنان کارخونه ها میارن سهمیه هاشونو تو بازار آزاد یادشون رفته چند سال پیش داشتن ورشکست میشدن هر روز کارگراشون اعتصاب داشتن چقدر دولت کمکشون کرد
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری جشنواره ارتقای شفافیت در زمینه سند تحول قوه قضاییه
محوطه ارگ سلطانیه زنجان ، نیازمند احیا و مرمت
لرستان میزبان نشست کانون های طلاب هلال احمر
بحران خاک در ایران جدی‌تر از بحران آب
وداع با دده موسلوم؛ نغمه‌های فاخر آشیقی جاودانه ماند
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۱ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
مجازی شدن دانشگاه‌های استان سمنان تا پایان هفته
برگزاری همایش تخصصی سرمایه گذاری با عنوان «آینده‌ای که می‌سازیم» درقم
مصاف چوکا تالش و اسپاد تهران در ایستگاه هفتم لیگ دسته دوم فوتبال
استمرار کاهش کیفیت هوا در سمنان
کشف احتکار ۱۰۰ میلیارد ریالی در مراغه
علوی: تکلیف حضور در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی فردا مشخص می‌شود
برگزاری مسابقه نقاشی در تبریز
تمدید تعطیلی فرهنگسرا‌های کیش تا جمعه ۱۳ آذر
سال گذشته مانور پدافندی بامحوریت مراکز هسته‌ای در قم برگزار شد
بسته خبر‌های کوتاه ۱۰ آذر در یک نگاه
چاپ کتاب مجموعه بازی‌های آموزشی در آباده
تعطیلی یک دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در رشت
فعالیت حضوری مدارس استان کرمان؛ ۱۱ و ۱۲ آذر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دانشگاه‌ها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
برترین آثار عکاسی خیابانی ۲۰۲۵
اساتید دانشگاه یاسوج در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور
پاسخ به پرسش‌های متداول طرح جدید بنزین
بازدید رئیس رسانه ملی از فدراسیون کشتی و دیدار با ملی پوشان
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم
ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
نارکو تروریسم؛ بهانه تازه واشینگتن برای فشار بر کاراکاس
پیش بینی هواشناسی هرمزگان دهم آذر ماه
ارائه خدمات توانبخشی به سالمندان و معلولان آذربایجان شرقی
پیگیری وضعیت سلامت آقای رضا امیرخانی از سوی رهبر انقلاب
درخشش تیم خردسالان آذربایجان‌شرقی در مسابقات تکواندو
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۳ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
آتش‌افروز هیرکانی بازداشت شد  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
امیر حاتمی: آماده‌ایم پاسخ درهم شکننده‌ای به دشمن بدهیم  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
خشک شدن ذخایر آبی اروپا  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۱ نظر)
جانباز سرافراز محمود باقری گزنی به همرزمان شهیدش پیوست  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)