• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۵۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

نحوه ارائه خدمات آموزشی ـ تربیتی مدارس در دوره بیماری های فراگیر

از سوی شورای عالی آموزش و پرورش، نحوه ارائه خدمات آموزشی-تربیتی مدارس در دوره بیماری های فراگیر، مصوب و اعلام شد.

نحوه ارائه خدمات آموزشی ـ تربیتی مدارس در دوره بیماری های فراگیربه گزارش  خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، با توجه به شرایط خاص ناشی از بیماری‌های فراگیر (همچون شیوع بیماری کرونا) و برای جلوگیری از ایجاد وقفه در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان، بر اساس مصوب نهصد و هفتاد و هفتمین (۹۷۷) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، خدمات آموزشی- تربیتی مدارس، در چارچوب سیاست‌های مصوب ستاد ملی مقابله با بیماری‌های فراگیر و تصمیم مراجع ذی ربط در اعلام وضعیت و شرایط استان‌ها و مناطق کشور، در طول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، با رعایت موارد زیر ارائه می‌شود:

به منظور ارتقای کیفیت یادگیری مؤثر دانش آموزان، آموزش ترکیبی (استفاده از امکانات آموزش الکترونیکی در فرآیند یادگیری) در تمام شرایط آموزشی کشور مورد تأکید است.
در استان ها، مناطق یا نواحی که بر اساس نظر مراجع ذی ربط، امکان آموزش حضوری وجود دارد، فعالیت‌های آموزشی-تربیتی مدارس به شیوه حضوری خواهد بود. در استان ها، مناطق یا نواحی که امکان آموزش حضوری در تمام یا بعضی از روز‌های هفته وجود ندارد، فعالیت‌های آموزشی-تربیتی مدارس به تناسب میزان عدم حضور دانش آموزان، به صورت غیرحضوری (آموزش در فضای مجازی) ارائه می‌شود.

تبصره ۱- توجه به ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت و صیانت از تمامیت برنامه درسی به ویژه در آموزش‌های غیرحضوری، الزامی است و هیچ یک از دروس نباید از برنامه درسی مدرسه حذف شود یا در حاشیه قرار گیرد. تدریس تمام محتوای کتاب‌های درسی بر اساس تقویم آموزشی، تا پایان سال تحصیلی، الزامی است. تبصره ۲ - با توجه به متغیر بودن شرایط مناطق، برنامه ریزی‌ها باید از چابکی و انعطاف لازم برای انطباق با شرایط جدید، برخوردار بوده تا امکان ارائه آموزش‌ها حسب شرایط مناطق در هر زمان، بدون توقف وجود داشته باشد.

مدارس دوره دوم متوسطه در روز‌های پنجشنبه برای ارائه خدمات آموزشی-تربیتی، فعال خواهند بود. مدارس سایر دوره‌های تحصیلی نیز به تشخیص مدیر مدرسه و با توجه به شرایط کاری، می‌توانند در روز‌های پنجشنبه باز و فعال باشند.
برای جلوگیری از شکاف آموزشی، برای آن دسته از دانش آموزانی که از شرایط و امکانات لازم آموزش در فضای مجازی محروم هستند، ضمن استفاده از فیلم‌های آموزشی و تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی و کمک آموزشی، درسنامه‌های خودآموز، تمرینات و تکالیف یادگیری، کلاس‌های حضوری با جمعیت کم و جلسات رفع اشکال تشکیل می‌شود.
معلمان و مربیان، مسئول ارائه خدمات آموزشی-تربیتی به دانش آموزان در فضای مجازی هستند. انجام وظیفه و ایفای نقش توسط معلمان و مربیان در آموزش‌های غیرحضوری جزو فعالیت‌های رسمی (اعم از موظف و غیرموظف) آنان محسوب می‌شود. مجموع ساعات تدریس حضوری و غیرحضوری معلمان و فعالیت مربیان نباید کمتر از ساعات مندرج در ابلاغ آن‌ها باشد.
وزارت آموزش و پرورش موظف است در چارچوب اهداف مصوب دوره‌های تحصیلی و برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری، محتوای الکترونیکی دروس را با استفاده از ظرفیت‌های درون و برون سازمانی، متناسب با ویژگی ها، اقتضائات و شرایط مناطق، برای ارائه در شرایط گوناگون، تولید یا تأمین نماید.
تبصره- معلمان می‌توانند در چارچوب برنامه درسی مصوب و با رعایت سرفصل دروس، محتوای الکترونیکی تهیه و مورد استفاده قرار دهند. مدیران مدارس، شرایط لازم را برای تولید محتوای الکترونیکی و تشویق و ترغیب معلمان فراهم آورده و در ارزشیابی سالانه آنان، لحاظ نمایند.

برای تقویت برنامه‌های پرورشی و حفظ سلامت جسمی و روانی دانش آموزان، برنامه ریزی و ارائه فعالیت‌های مهارت محور، گرامیداشت ایام ا...، مناسبت‌های مذهبی، مسابقات فرهنگی و هنری و فعالیت‌های تربیت بدنی و آمادگی جسمانی، بازی‌ها و مهارت‌های ورزشی برای استفاده دانش آموزان در آموزش‌های غیرحضوری، الزامی است.
در تمام دوره‌های تحصیلی، در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی فراهم باشد، ارزشیابی دانش آموزان مطابق آیین نامه‌های مربوط و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، انجام خواهد شد.
در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی فراهم نباشد، ارزشیابی دانش آموزان مدارس روزانه در تمام پایه‌های تحصیلی به استثنای پایه‌های نهم و دوازدهم، به صورت غیرحضوری و با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می‌شود.
تبصره- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی داوطلبان آزاد، دانش آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران، متقاضیان تغییر رشته، تعیین رشته و جهش تحصیلی در تمام شرایط با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

تبصره- نحوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در دروس غیرن‌هایی از سوی سازمان آموزش و پرروش استثنایی ابلاغ خواهد شد.

آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی‌های فنی شاخه فنی و حرفه‌ای و استاندارد‌های مهارت شاخه کاردانش و دروس کارآموزی و کارورزی به صورت تراکمی و حضوری و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی دانش آموزان و داوطلبان آزاد مدارس ایرانی خارج از کشور، متناسب با شرایط و اقتضائات کشور مربوط، برگزار می‌شود.
اعتراض دانش آموزان به نتایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی غیرحضوری، در شورای مدرسه بررسی و تصمیم گیری می‌شود.
دوره‌های آموزشی لازم برای توانمندسازی و ارتقای سواد رسانه‌ای مدیران، معاونان، معلمان، دانش آموزان و اولیا آنان برای استفاده از فناوری‌های نوین و آگاهی از فرصت‌ها و تهدید‌های آن، پیش بینی و اجرا می‌شود.
نظارت برحسن اجرای این مصوبه و فرآیند‌های آموزشی-تربیتی مدارس و معلمان، به عهده ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و ادارات آموزش و پرروش شهرستان ها، مناطق و نواحی خواهد بود.
شیوه نامه اجرایی این مصوبه، توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آتش‌سوزی خودروی قاچاق سوخت باز هم در هرمزگان کشته داد
وقوع دو حادثه مرگبار در آذربایجان شرقی 
افزایش غلظت غبار در سمنان
تبدیل شهرک بعثت تبریز به منطقه ویژه فناوری‌های نوین
آگاهی، مهم‌ترین سد مقابل ویروس اچ آی وی
مسیر پایدار برای سوریه، روندی فراگیر تحت رهبری سوری هاست
تقویت تشکل‌های مردمی برای افزایش مشارکت در انتخابات شوراها
خوزستان در دومین دوره جام رسانه امید کشور قهرمان شد
سیوان و گشودن پنجره‌ای به سوی ایلام زیبا
هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
ملی پوشان فیتنس امیدوار به کسب نشان جهانی
بسته خبر‌های کوتاه ۲۸ آبان ۱۴۰۴
شناسایی اولویت‌های آذربایجان شرقی در آستانه سفر رسمی رئیس جمهور
محمد سیستانی: داور اهل ترکیه جریان بازی را تغییر داد
رنگرز: کشتی‌گیران با وجود خستگی به بازی‌های کشور‌های اسلامی آمدند
وحدت اقوام و مذاهب، پشتوانه امنیت و توسعه کشور است
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ نشان برنز میرزاطیبی در پرش با نیزه
بی کفن بازگشتند؛ با پلاکی به نام گمنامی
بازگشت کشتارگاه صنعتی مرغ ممسنی به چرخه تولید
صعود تیم ملی فوتبال ایران در رده بندی فیفا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
پیروزی تیم فوتبال ابومسلم مشهد مقابل دریای آرین بابل
طلای هادی ساروی در کشتی فرنگی بازی‌های کشورهای اسلامی
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
سیاست‌های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶؛ قرعه کشی پلی آف بین قاره‌ای، فردا در زوریخ
صعود ساروی و هدایتی به پیکار پایانی
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
سردار شکارچی: قدرت موشکی ایران دشمن را شگفت‌زده کرد
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)