• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۳۲۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
اقتصادی » صنعت

خودروسازی کشور نیازمند نقشه راه

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور گفت: صنعت خودروسازی نیازمند نقشه راهی مشخص است که قابلیت اجرا داشته باشد.

خودروسازی کشور نیازمند نقشه راهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای رضا رضایی افزود: امروز خودروسازی کشور از نداشتن یک برنامه با اهداف مشخص و مدون که در آن توانمندی‌ها، نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصت‌ها و تهدید‌های صنعت دیده شده باشد، رنج می‌برد.
 
وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه کشور، گفت: هنوز نمی‌دانیم جایگاه صنعت خودرو در این برنامه چیست، در حالی که این صنعت همچون یک لکوموتیو دست‌کم ۷۰ صنعت دیگر را به دنبال خود می‌کشد و سهم بالایی در اشتغال‌زایی، خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی دارد.
 
رضایی اضافه کرد: با گذشت بیش از چهار ماه از سال، حتی ۶۰ درصد از برنامه‌ای که ابتدای سال از خودروسازان دریافت کرده و برای آن بودجه و برنامه در نظر گرفته بودیم، محقق نشده است و باید باقی‌مانده سال را دریابیم؛ موضوعی که پیش از هر چیز نیازمند تامین زیرساخت‌ها است.
 
وی گفت: در ماه‌های گذشته، بانک‌ها اعتباردهی خود را قفل کرده‌اند، این در حالی است که اکثر بانک‌ها سودده بوده‌اند و فقط چند بانک با ناترازی مواجه شده‌اند.
 
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی استان البرز گفت: به‌طور قطع اگر بانک سود کرده، حاصل تلاش و مجاهدت تولیدکنندگان و واحد‌های صنعتی بوده است؛ بنابراین باید بتواند با اعطای وام و تسهیلات از تولید حمایت کند؛ هرچند با بهره‌های حدود ۳۰ درصدی صنعت نمی‌تواند جان تازه‌ای بگیرد.
 
وی همچنین به جلسات آقای علی‌آبادی وزیر صمت با خودروسازان اشاره و ابراز امیدواری کرد از دل این جلسات، نقشه‌راهی برای سال جاری بیرون آید و در این راه از توان و تبحر افراد کاردان و کاربلد استفاده شود.
 
رضایی گفت: با اینکه کلان اقتصاد کشور وابسته به موضوع اساسی تولید است، اما در ادوار گذشته شاهد نابرابری‌هایی در کل صنعت بودیم و دولت‌ها هیچ‌گاه نگاه یکسان به صنایع مختلف نداشته‌اند.
 
وی به اعلام سود ۷۰ درصدی یکی از فولادسازان کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که واحد‌های فولادی یا پتروشیمی هیچ‌گاه زیان نمی‌دهند، اما صنعت خودرو و قطعه‌سازی که ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه خود را از آن‌ها تامین می‌کند، در مقایسه با خارجی‌ها در بسیاری موارد مواد اولیه مورد نیاز خود را تا ۱۰۰ درصد گران‌تر تهیه می‌کند.
 
این عضو انجمن همگن قطعه‌سازان افزود: محاسبه قیمت تمام شده در هیچ یک از صنایع یاد شده سخت نیست، اما می‌بینیم قیمت‌ها در عمل بالاست و معتقدیم باید قیمت‌گذاری دستوری برداشته شود.
 
وی ادامه داد: امروز شاهدیم در مقایسه با رقبای خارجی از جمله ترکیه که در همسایگی ما است، هم قیمت تمام شده ما به طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر است و هم از نظر کیفیت عقب‌تر از آن‌ها هستیم.
 
رضایی گفت: اگر بی‌برنامگی‌های سه دهه اخیر نبود، امروز هم سکوی ملی داشتیم و هم می‌توانستیم همچون ترکیه به سالیانه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار صادرات در این صنعت پرظرفیت دست یابیم.
 
وی گفت: خودروسازی و قطعه سازی در جهان یک صنعت راهبردی است که فعالان آن به‌طور دائم در تلاش برای کاهش قیمت تمام شده، بهبود کیفیت تولیدات، برنامه‌ریزی، تحویل به موقع محصولات و ارائه خدمات پس از فروش مناسب هستند.
 
این عضو انجمن قطعه‌سازان همگن تاکید کرد: ما فعالان این صنعت هم باید بتوانیم استاندارد‌های موجود را پاس کنیم، بهره‌وری و مهارت‌هایمان را بالا ببریم، در ارتقای آموزش منابع انسانی خود بکوشیم و به‌ویژه مدیران‌مان را با دانش و فناوری روز جهان آشنا کنیم و این، جز با برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلندمدت امکانپذیر نیست.
اطلاعات خبر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ارائه خدمات پزشکی و دارویی رایگان به اهالی روستای شیخ‌آباد املش
امضای چهار تفاهم‌نامه بزرگ سرمایه‌گذاری در همدان
سایه سنگین آلودگی بر سر شهر سنگینی می‌کند
نصب نیروگاه خورشیدی، راهکار نجات صنایع در برابر ناترازی انرژی
روستای مرزی چاهشَند مقصد جهادگران قضایی خراسان جنوبی
مردم اسناد واقعی خود را در سامانه ثبت ادعا‌ها بارگذاری کنند
مسمومیت دو نفر بر اثر نشت مونوکسیدکربن در قزوین 
بسیج، محور توسعه و مقابله با تهدیدها است
جزئیات فرآیند انتقال آب به شهر بانه
افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور
آمادگی ۱۷ هزار بسیجی قوه قضائیه در برابر تهدیدات
جنگل‌های زاگرس با یک میلیارد درخت جدید احیا می‌شوند
نمایش اقتدار بسیجیان استان یزد
ازسرگیری پروازهای لوفت‌هانزا به ایران از ٢٦ دي
پناهی برای حیوانات
برجسته‌سازی اغراق آمیز اخبار منفی، جامعه را منفعل می کند
مراسم پایانی المپیک ناشنوایان با حضور کاروان ایران
چایخانه امام رئوف میزبان عزاداران فاطمی
گرانی میوه در خراسان جنوبی زیر ذره بین
برخورد با تور‌های غیرمجاز و فعالیت خودرو‌های سافاری غیراستاندارد در یزد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
خلبانان نهاجا با پهپاد‌های پیشرفته رژیم صهیونی مقابله کردند
جزئیات تصمیم دولت درباره بنزین ۳ نرخی
دمای زیر صفر برای نیمی از شهرستان‌های یزد
نماینده مجلس: سهمیه بندی بنزین خودرو‌های صفر مبهم است
مدارس سمنان غیر حضوری شد
تغییر نرخ بنزین صرفاً مشمول کارت‌های جایگاه‌ها است
به‌زودی استاندار زن هم خواهیم داشت
اوکراین با توافق صلح آمریکا موافقت کرد
سفر وزیر امور خارجه در این هفته به فرانسه
جزئیات تصمیم دولت درباره بنزین ۳ نرخی
جای خالی قهرمانان وطن در برخی روزنامه‌ها
تعطیلی مدارس آذربایجان‌غربی در چهارشنبه ۵ آذرماه
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
خوراک دام در گرو سودجویی یک شبکه محدود
توضیح نهاجا درباره عبور جنگنده میگ ۲۹ از آسمان تهران
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه  (۱ نظر)
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش  (۱ نظر)
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا  (۱ نظر)
خسارت سالانه آلودگی هوا در کشور؛ نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار  (۱ نظر)
توضیح سفیر ایران درباره سفر لاریجانی به پاکستان  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
مسدود شدن مسیر‌های منتهی به جنگل‌های تنکابن   (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
مهر و موم نانوایی کم فروش  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان  (۱ نظر)