• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۰۵۴۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
اقتصادی » صنعت

توسعه خودرو‌های برقی نیازمند تامین زیرساخت‌ها

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: توسعه و تولید خودرو‌های برقی نیازمند تامین زیرساخت‌هایی مانند برق و ایستگاه‌های شارژ به میزان کافی و در دسترسِ دارندگان این خودروهاست.

توسعه خودرو‌های برقی نیازمند تامین زیرساخت‌هاآقای سعید تاجیک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص تولید خودرو‌های برقی در کشور افزود: برقی‌سازی خودروها، یکی از دلایل کاهش آلودگی هواست، از طرفی اکنون بیش از ۸۰ درصد تولید برق کشور بر پایه سوخت‌های فسیلی و گاز تولید می‌شود که خود منشا آلودگی‌های زیست محیطی است.
 
وی اضافه کرد: اکنون آنچه در دنیا در حال رخ دادن است، برقی‌سازی خودروهاست؛ تا سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳ درصد خودرو‌های تولیدی، برقی و هیبریدی بوده اند این در حالیست که بر اساس برنامه خودروسازان جهانی قرار است تا سال ۲۰۳۰ همه خودرو‌های تولیدی برقی باشد و این خودروسازان از تولید خودرو با سوخت فسیلی فاصله خواهند گرفت. 
 
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت‌ها معمولا مشوق‌هایی را برای مصرف‌کننده در نظر می‌گیرند در حالی که در کشور ما این اتفاق صورت نگرفته است؛ به طور نمونه در اروپا به مصرف‌کننده‌ای که خودروی برقی دارد, ۷ تا ۸ هزار یورو یارانه می‌دهند و یا برخی محدودیت‌ها مانند ورود به طرح را برای این مصرف‌کننده‌ها حذف می‌کنند. 
 
تاجیک افزود: در اروپا قیمت سوخت فسیلی ۲ یورو است بنابراین در سال با برقی‌سازی باعث کاهش ۲ هزار لیتری مصرف بنزین می‌شود، بنابراین اگر قیمت سوخت ۲ یورو باشد ۴ هزار یورو به نفع مصرف‌کننده می‌شود و اینگونه مصرف‌کننده تشویق به استفاده از خودرو برقی می‌شود.
 
وی ادامه داد: در ایران مشوقی برای استفاده از خودرو‌های برقی وجود ندارد، بنابراین مصرف‌کننده علاقه‌ای هم به استفاده از آن ندارد. 
 
تاجیک گفت: سیاست‌گذار یعنی وزارت صمت به دنبال برقی‌سازی خودروهاست؛ آقای علی آبادی وزیر صمت نیز قبل از فعالیت در وزارت خانه، گام‌هایی را در راستای برقی سازی خودرو‌ها انجام داد و اکنون مپنا در هفته دولت چندین ایستگاه شارژ نیز راه اندازی کرد، اما در اصل کاربرد چندانی ندارد,، زیرا در مکان‌هایی احداث شده که دسترسی آن برای دارندگان خودرو‌های برقی راحت نیست و طبق بررسی‌های انجام شده بخشی از این ایستگاه‌ها هنوز برق لازم را ندارند. 
 
وی با بیان اینکه در ایران مصرف‌کننده خودروی برقی هم انگیزه‌ای ندارد، گفت: از طرفی وزارت نیرو نیز در راستای توسعه زیرساخت خودرو‌های برقی گامی برنداشته و برمانه مشخصی ندارد. از طرفی کشور دچار ناترازی برقی است و اگر بخواهیم سیاست توسعه خودرو برقی را گسترش دهیم اثر روی ناترازی خواهد گذاشت؛ بنابراین درحالی که وزارت صمت به دنبال گسترش برقی سازی خودرو است، اما وزارت نیرو برنامه مشخصی را برای گسترش ایستگاه‌های شارژ در ساختمان‌های پرتردد و در مراکز اقامتی یا در مراکز خرید ندارد.
 
به گفته وی، با توجه به ناترازی‌های برق که اکنون در زمستان و تابستان گریبان صنعت را می‌گیرد، زیرساختی برای تامین برق وجود ندارد. 
 
تاجیک افزود: گسترش تولید خودرو‌های برقی نیاز به طرح مطالعاتی دارد؛ با توجه به اینکه، اکثر برق تولیدی از نیروگاه‌های حرارتی برپایه گاز تامین می‌شود میزان کاهش آلودگی هوا با برقی کردن خودرو‌ها نیاز به طرح مطالعاتی دارد. ضمن اینکه اگر تولید برق مانند برخی کشور‌ها خورشیدی یا از طریق انرژی‌های تجدید پذیر بود، راحت‌تر می‌توانستیم در این خصوص تصمیم گیری کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پاییز حبله رود و رونق گردشگری در فیروزکوه
گرامیداشت یاد شهیدان ابراهیم هادی و مهدی زین الدین
دانش آموزان باید روایتگر توانمندی‌ کشورمان در دفاع مقدس ۱۲ روزه باشند
خاموشی ۲۰ فلر نفتی در خوزستان
عزاداری مردم کیش در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
حال و هوای شب شهادت حضرت زهرا(س) در حرم بانوی کریمه
پزشکیان: شرایط اقتصادی برای دولت و مردم قابل قبول نیست
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی شهادت دکتر مرتضی رضیعی
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در قرارگاه منطقه‌ای کربلا
آیین وداع با پیکر مطهر شهدای گمنام
دیدار بسیجیان پلدختر با نماینده ولی فقیه در لرستان
همایش فاطمی هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی زنجان
تکمیل و پایش اطلاعات انبارها و مراکز نگهداری کالا در شهریار
واگذاری زمین به ۱۲۲ هزار خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت
تشکیل کمیسیون هنر و رسانه بنیاد شهید
تاکید نمایندگان مجلس بر افتتاح بیمارستان شهدای اسلامشهر تا دهه فجر
لاریجانی: برای دنیا راهی جز مقابله با رژیم صهیونی نمانده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۳ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
مدارس ابتدایی استان تهران ۴ و ۵ آذر مجازی شد
آلودگی شدید هوا در تهران
پایان چشم انتظاری
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)