• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۰۷۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
اقتصادی » صنعت

تامین اتوبوس برقی از تولیدکنندگان داخلی و واردات

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی قرارداد ۳ هزار دستگاه امضا شده و ناگزیر باید از اتوبوس‌های وارداتی هم استفاده کنیم.

آقای محسن هرمزی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما گفت: نیاز شهر تهران به اتوبوس برای حمل و نقل عمومی حدود ۷ هزار دستگاه است، اما  هم اکنون ۲ هزار و ۵۰ اتوبوس در تهران فعال است، یک فاصله معنادار بین نیاز ما با واقعیت وجود دارد و باید این فاصله برطرف شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی افزود: نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی در چهار سال گذشته به خوبی انجام نشد و تنها ۱۳۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شد.

هرمزی گفت:  الان ۸۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فرسوده است و این هم شامل اتوبوس‌های شهرداری تهران است و هم اتوبوس‌های بخش خصوصی. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: برای بهسازی اتوبوس‌های فرسوده با ۱۶ شرکت قرارداد داریم و سهم اوراق مشارکت امسال را هم که ۵۰۰ میلیارد تومان بود به بهسازی اتوبوس‌ها اختصاص دادیم، اما مشکل را باید اساسی حل کرد.

هرمزی با بیان اینکه از ابتدای کار مدیریت جدید شهری تاکنون ۶۶۲ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده است، گفت: برای نوسازی ناوگان از زمستان گذشته تاکنون قرارداد خرید حدود ۳ هزار دستگاه برای تامین اتوبوس و ون از تولیدکنندگان داخلی منعقد شده است.

وی افزود: توان خودروسازان داخلی بالا نیست و از زمان سفارش‌گذاری تا تحویل، زمان زیادی صرف می‌شود، این درحالیست که ما با شرکت عقاب، اسنا، عماد خودرو، سبلان خودرو، شتاب در زیرمجموعه مپنا و با ایران خودرو دیزل قرارداد بسته‌ایم، هم در حوزه اتوبوس برقی و هم دیزلی‏,، اما ظرفیت تولید داخل همین است و با تولیدکنندگان خارجی فاصله بسیار زیادی دارند. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مردم امروز در خیابان‌ها از نظر حمل و نقل شهری دچار مشکل هستند، زیرا سیستم حمل و نقل کارآمد نداریم، لذا در گام نخست باید عرضه سیستم حمل و نقل عمومی را واقعی و پس از آن ممنوعیت‌ها و موارد دیگر را لحاظ کنیم. 

هرمزی افزود: نیاز اول ناوگان حمل و نقل شهری، نوسازی و بهسازی است، برای رسیدن به ۷ هزار دستگاه، علاوه بر قرارداد با تولیدکنندگان داخلی با همراهی دولت و توجه ویژه‌ای که رئیس جمهور به موضوع اتوبوس‌های برقی دارند، واردات را در دستور کار قرار داده ایم. 

وی گفت: با کمک وزارت صمت، نیرو و شهرداری به سمت برقی کردن سیستم حمل و نقل شهری حرکت می‌کنیم ضمن اینکه، قرار شد ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی را از چین خریداری کنیم. 

هرمزی افزود: در این بخش اتوبوس برقی به اندازه اتوبوس دیزلی تولید نشده است و تولیدکنندگان توان قابل توجهی در آن ندارند به عنوان نمونه ما قرارداد‌هایی با تولیدکنندگان داخلی برای تولید اتوبوس برقی بسته‌ایم، اما به نتیجه نرسیده. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در چین ما از کارخانجات تولید اتوبوس برقی بازدید کردیم آن‌ها در یک شیفت کاری ۴۵۰ دستگاه اتوبوس برقی تولید می‌کنند، اما در قرارداد با یکی از شرکت‌های داخلی تولید اتوبوس به ما اعلام کرده در سال اول دو دستگاه اتوبوس به ما می‌تواند تحویل دهد؛ با یک شرکت دیگر هم که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۹ متری و ۱۲ متری قرارداد بستیم؛ برای اتوبوس‌های ۱۲ متری ضمانت نامه‌ای ارائه نکرد و برای اتوبوس‌های ۹ متری هم که ضمانت نامه ارائه کرده بود اکنون بعد از ۶ ماه با توجه به پرداخت ۲۳۰ میلیارد تومان پیش پرداخت از سوی شهرداری، اعلام کرده نمی‌تواند اتوبوس‌ها را تولید کند و شهرداری ناگزیر باید ضمانتنامه را ضبط کند.

هرمزی اضافه کرد: به لحاظ قیمتی، اتوبوس ایرانی در بعضی مواقع گران‌تر از تولید خارجی است با وجود همه تعرفه‌های وارداتی، ما با یکی از شرکت‌های داخلی قرارداد تولید اتوبوس برقی امضا کردیم به ارزش هر اتوبوس ۱۲ متری ۳۱۶ هزار یورو، اما قیمتی که همین شرکت به ما اعلام کرد برای واردات اتوبوس برقی حدود ۲۵۰ هزار یورو با همه تعرفه‌ها بود، حتی برخی شرکت‌ها هر اتوبوس وارداتی را ۲۰۰ هزار یورو هم به ما قیمت دادند. 

وی گفت: تولید کننده داخلی می‌گوید ما باید هزینه سرمایه گذاری و سرمایه در گردش را تامین کنیم و این منطقی نیست که تولیدکننده بخواهد با سرمایه مردم خودروساز شود.
 
هرمزی افزود: ما هزینه خرید اتوبوس را از جیب مردم تامین می‌کنیم و باید دقت فراوانی داشته باشیم.
 
وی گفت: ما با ایران خودرو دیزل هم از طریق وزارت کشور قرارداد بسته ایم و شهرداری تهران سهم پرداختی خود را انجام داده، اما اتوبوس‌هایی که از این شرکت دریافت کرده ایم کیفیت لازم را نداشت.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: برای قرارداد با چینی‌ها به دنبال انجام کار‌ها هستیم و شرط ما مشارکت در تولید است تا خودروی برقی را به معنای واقعی در داخل کشور تولید کنیم و این موضوع را وزارت صمت پیش می‌برد و قرارداد با چینی‌ها را تولیدکننده داخلی امضا می‌کند.
 
هرمزی گفت: برای واردات ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری روال کار این است که پس از پیش پرداخت، بعد از سه ماه ۵۰ درصد حجم قرارداد وارد و بعد از ۶ ماه همه خودرو‌ها تحویل میشود.
 
وی افزود: در زمینه زیرساخت شارژ خودرو، شهرداری تهران برای احداث ۷۳ دستگاه شارژ در ۱۵ نقطه با مپنا قرارداد امضا کرد تاکنون دو ایستگاه برق دار شده و وزارت نیرو پیگیر کار است.

هرمزی ادامه داد: برای احداث ۵ هزار دستگاه شارژ در ۱۷۰۰ نقطه با مپنا قراردادی را امضا خواهیم کرد و تا دو هفته آینده نهایی می‌شود و تا سال آینده انجام می‌شود که قرار است در این ایستگاه‌های تاکسی، اتوبوس و موتور شارژ شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: وزارت صمت برای خودرو‌های برقی خودروسازان را پای کار آورده و قرار شد این شرکت‌ها تعدادی را وارد و از شهرداری خطوطی را دریافت کنند و در این خطوط فعال کنند. 

هرمزی افزود: شهرداری هم تامین ۱۰ هزار دستگاه ون برقی و تاکسی برقی را دنبال می‌کند با یک خودروساز چینی توافقاتی داشتیم که وزارت صمت هم در جریان است و قرار است بخشی از تامین مالی آن را خریداران و بخشی را هم  دولت انجام  دهد.

وی ادامه داد: تاکسی در دنیا جزء حمل و نقل لوکس به شمار می‌آید؛ با حذف هزینه‌های گمرکی و تعرفه‌ها برای تاکسی‌های برقی، استفاده از این خودرو‌ها را برای خریداران توجیه پذیر میکند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: قرارداد برای واردات تاکسی به صورت سه ماهه و شش ماهه است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال حجم قابل توجهی از تاکسی‌های برقی وارد کشور شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پلمپ واحد‌های متخلف بهداشتی در شهرستان شهرکرد
راه‌اندازی ۱۲۵ کارگاه اشتغال‌زایی با وام‌های اقتصاد مقاومتی در نمین
ساخت ۱۶ هزار واحد مسکونی در خوزستان
۲۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس
کبدی قهرمانی بانوان جهان؛ صعود ملی پوشان ایران به نیمه نهایی
نجات ۸ بیمار نیازمند عضو ارمغان اهدای عضو
ریزش کوه در مسیر روستایی وسمق به قزلقاش
تأکید بر همگرایی ملی برای ارتقای خدمات گمرکی در منطقه آزاد ماکو
ساماندهی عاملان فروش غیر مجاز مرغ زنده در رامشیر
بازدید میدانی فرماندار ماکو از شرکت انبار‌های عمومی و خدمات گمرکی منطقه آزاد ماکو
تقویت تشکل‌های بخش کشاورزی اصلی‌ترین راهکار کنترل بازار میوه و حذف واسطه‌ها
حمایت از راه اندازی «روستابازارها» برای عرضه تولیدات زنان روستایی استان آذربایجان غربی
هوشمندسازی سامانه‌های تخصصی وزارت راه و شهرسازی 
مردم عامل اصلی در تحقق «شهر سالم»
معلم خط مقدم دفاع از اندیشه انقلاب است
بهره وری تولید شکر با بهبود راندمان مصرف آب/ پیشتازی قطب تولید کشور در تأمین امنیت غذایی
اقامه نماز باران در شهر تخت
تقلید از رفتار بزرگسالان در سن کودکی
آغاز عملیات احداث مجتمع آموزشی در سایت نهضت ملی مسکن خوی
مهار بخش عمده آتش‌سوزی الیت در پنجمین روز عملیات
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امامی، آذرپیرا و زارع به دیدار فینال راه یافتند - قاسم پور در دیدار رده بندی
قطعی آب در برخی مناطق شهر کرمانشاه
تشکیل کار گروه اضطرار آلودگی هوا
غیر حضوری شدن مدارس برخی شهرهای آذربایجان شرقی
تعطیلی مدارس مشهد و مدارس شهری تربت حیدریه، نیشابور و تربت جام، فردا شنبه اول آذر
واکنش زلنسکی به توافق پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین
آلودگی هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت قرمز و نارنجی
تعطیلی ۵روزه مهد‌های کودک و پیش دبستانی استان تهران
عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده
زعفران، میراثی کهن برای آیندگان
تعطیلی مقطع تحصیلی ابتدایی در ارومیه
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه
پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۳۰ آبان
تصویب ۶۲ مصوبه در میز خدمت معدن وزارت صمت
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
دورکاری پنجشنبه‌ها در ماه‌های سرد سال در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
وداع مردم فارس با شهدای گمنام  (۱ نظر)