• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۰۲۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۶
صفحه نخست » عمومی

وزیرراه: میانگین تاخیر قطارها یک دقیقه است

وزیر راه و شهرسازی گفت: میانگین تاخیر حرکت قطارها در سال گذشته یک دقیقه بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ عباس آخوندی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما در تشریح  وضع حمل ونقل ریلی کشور با بیان اینکه  15 درصد تولید  ناخالص ملی مربوط به بخش مسکن، ساختمان  و حمل ونقل است افزود: این بخش می تواند  پیشران خروج کشور از رکود اقتصادی باشد.
وی گفت :  میزان صرفه جویی در مصرف انرژی در حمل ونقل ریلی نسبت به جاده حدود یک به هفت در حمل بار و در بخش مسافر یک به دو ونیم است.
اخوندی سازگاری حمل ونقل ریلی با محیط زیست  و آرامش داشتن مسافران  را از دلایل داشتن جایگاه ویژه این بخش در کشورهای پیشرفته دانست .
آخوندی گفت: در ایران  سهم حمل ونقل ریلی در مقایسه با حمل ونقل جاده ای فقط 5 درصد است.
وی گفت: سال گذشته 600 میلیون تن بار در کشور جابه جا شد که 32 و هفت دهم میلیون تن آن  بوسیله ریل جابه جا شد .
اخوندی افزود: سهم حمل ونقل مسافر در بخش ریلی در مقایسه با بخش جاده ای 10 درصد است .
وی با بیان اینکه اقتصاد حمل و نقل جاده ای در ایران به صرفه تر از حمل ونقل ریلی است گفت: ورود به حمل ونقل جاده ای به سرمایه کمتری در مقایسه با میزان سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی نیاز دارد .
وی افزود : سیاست ها باید مشوق گرایش به سمت سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل ریلی باشد .
وزیر راه وشهرسازی گفت : هزینه سرمایه گذاری در بخش جاده ای صفر است اما  در بخش ریلی 56 درصد هزینه  حق دسترسی به ریل بود که اکنون به 49 درصد کاهش یافته است.
آخوندی گفت : تلاش می کنیم این میزان  پی در پی کاهش یابد و هر چه میزان  هزینه کمتر شود گرایش سرمایه گذاران به بخش ریلی بیشتر می شود .
وی افزود: در سالهای اخیر ناوگان جدیدی وارد نظام حمل ونقل ریلی نشده  و عمر این ناوگان  پیرتر از گذشته  شده است.
وی گفت: در بخش مسافر عمر 1600  واگن قابل قبول و سن 600 واگن غیر قابل قبول است.
آخوندی افزود: واگن ها مرتب بازسازی می شوند .
وی گفت: در سال 1400 پیش بینی شده است که حمل ونقل باری از 682 میلیون تن  کنونی به 915 میلیون تن افزایش یابد و از 250 میلیون تنی که اضافه می شود حمل و نقل 170 میلیون تن  به بخش ریلی واگذار شود .
وزیر راه افزود: همه باید کمک کنند که سهم حمل ونقل ریلی در سال 1400 شش برابر افزایش یابد .
وزیر راه و شهرسازی افزود : سهم  جابجایی مسافر نیز در سال 92 در بخش ریلی 26 میلیون نفر بود که پیش بینی شده است در سال 1400 به 57 میلیون نفر برسد .
وی گفت : برای تحقق این  برنامه ها  سالانه به 16 میلیاردتومان به قیمت امسال باید در صنعت ریلی سرمایه گذاری شود .
آخوندی افزود : اکنون 11 هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد  که باید13 هزار کیلومتر به آن اضافه که 4 هزار کیلومتر آن دو خطه شود.
وی افزود: 4600 کیلومتر از خطوط ریلی  باید پس از دو خطه شدن  برقی شود.
آخوندی با بیان اینکه حدود 2300 واگن مسافری باید به بخش مسافربری اضافه شود گفت: 22 هزار واگن باری نیز باید به 54 هزار واگن افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمایل در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در  بخش حمل ونقل ریلی بسیار است  گفت : دولت فقط در بخش زیرساختی وارد میشود و بقیه را باید بخش خصوصی انجام دهد.
وی گفت : توانمندی شرکت های داخلی برای ساخت  تجهیزات ، قطعات ، لوکومتیو و واگن بسیار بالاست .
ْآخوندی افزود : برای رساندن سرعت حرکت قطارها  در خطوط برقی به 200 کیلومتر و  برای قطارهای دیزلی به 160 کیلومتر در حال برنامه ریزی هستیم .
وی افزود: یکی از شرکت های حمل ونقل ریلی اعلام کرده است که  می خواهد حدود 1000 واگن سفارش دهد و یکی از شرکت های سازنده واگن نیز امسال 500 واگن باری برای ساخت  سفارش گرفته است .
وی گفت: باتوجه به اینکه  ملاحظه ما در بخش حمل ونقل ریلی فناوری جهانی است  اما از شرکت های داخلی حمایت می کنیم .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فرهنگ در خدمت بی فرهنگی
پرتغال با گلباران ارمنستان به جام جهانی رسید
هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد
پیام تسلیت رییس جمهور در پی درگذشت مادر شهیدان معینی نجف آبادی
قطع آب اداره‌های دولتی پر مصرف
افقی روشن برای توسعه ی شمال کشور و همسایگان خزر
­بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ۴ نشان رنگارنگ ایران در روز دوم پیکار‌های تکواندو
بازداشت ۲ کلاهبردار حرفه‌ای در تبریز
طراحی مینی تراکتور در دهگلان
اجلاس استانداران خزر، فرصت طلایی برای توسعه اقتصاد و کریدور شمال–جنوب
بوی یار مهربان در فرسش الیگودرز
تکواندو بازی های همبستگی اسلامی؛ نشان نقره به یلدا رسید
آغاز اصلاح یک موسسه اعتباری ناتراز
تجلیل از بانوی قهرمان آسیا
توسعه مراودات فرهنگی بین ایران و قزاقستان
بدرقه شبانه کاروان اهالی بهشت در اصفهان
نارضایتی اکثر آمریکایی‌ها از عملکرد اداره مهاجرت این کشور
نیاز آموزش و پرورش مهاباد به ساخت ۴۰۳ کلاس درس جدید
الزام یکی از هتل‌های انزلی به ساخت تصفیه‌خانه استاندارد
جریمه یک شرکت تولید فولاد در تبریز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استقبال از شناگر شیرازی تاریخ‌ساز کشور در فرودگاه شیراز
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان
شیراز لرزید
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی
برگزاری قرعه کشی فروش فوق العاده سایپا
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود
بارش باران با ورود سامانه بارشی به کشور
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد
بارش نخستین برف در چهارمحال و بختیاری و لغزندگی جاده‌ها
هوای اصفهان سالم شد
با پیروزی مقاومت؛ عراق در آستانه استقلال بیشتر
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران
خانه حکیمیان؛ روایت معماری و اصالت در قلب زنجان
نتایج قرعه‌کشی سایپا فردا اعلام می‌شود
آغاز فعالیت نخستین شرکت هواپیمایی بومی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۴ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)