• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۰۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۷
اقتصادی » صنعت
خودروسازان بدهکار مراکز اسقاط‌اند؛

رکورد تاریخی اسقاط در ۱۴۰۳ با رکود در ۱۴۰۴ متوقف شد

عضو هیئت مدیره انجمن اسقاط و بازیافت کشور گفت: در سال ۱۴۰۳ شاهد رکورد تاریخی در اسقاط خودرو‌های فرسوده بودیم و بیش از ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو از چرخه حمل‌ونقل کشور خارج شد.

رکورد تاریخی اسقاط در ۱۴۰۳ با رکود در ۱۴۰۴ متوقف شد

آقای وحید خاقانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما افزود: این آمار در نوع خود بی‌سابقه بود و نشان می‌داد که سیاست‌های جدید اسقاط در مسیر درستی قرار گرفته است. اما متأسفانه امسال، روند با نوعی رکود و توقف مواجه شده است.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین علت این رکود، تأخیر در پرداخت وجه گواهی‌های اسقاط توسط خودروسازان است، گفت: خودروسازان هنگام ثبت‌نام خودرو‌های نو، مبلغ مربوط به گواهی اسقاط را از مردم به‌صورت نقدی دریافت می‌کنند، اما در پرداخت آن به مراکز اسقاط، تعهدات خود را با تأخیر‌های طولانی و به‌صورت وعده‌دار انجام می‌دهند. این مسئله باعث شده مراکز اسقاط با کمبود شدید نقدینگی روبه‌رو شوند و حتی برخی از آنها فعالیت خود را متوقف کنند.

خاقانی با انتقاد از بی‌توجهی نهاد‌های مسئول به اصلاح قیمت گواهی اسقاط افزود: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موظف است هر شش ماه یک‌بار نرخ گواهی اسقاط را تعیین و بازنگری کند، اما اکنون با گذشت بیش از یک سال، این اقدام هنوز انجام نشده است.

عضو هیئت مدیره انجمن اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به قیمت فعلی گواهی‌ها گفت: در حال حاضر بهای گواهی اسقاط خودرو‌های سواری ۳۵ میلیون تومان و خودرو‌های دیزلی ۶۰ میلیون تومان است؛ از سازمان حمایت درخواست کرده‌ایم که با توجه به شاخص‌های اقتصادی موجود، این قیمت‌ها را به‌روز کند، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم؛ همین تأخیر یکی از عوامل اصلی افت روند اسقاط خودروهاست.

خاقانی اضافه کرد: در گذشته گواهی اسقاط به‌صورت نقدی به خودروسازان فروخته می‌شد، اما به‌تدریج میزان واریزی آنها کاهش یافت؛ به‌طوری که شرکت سایپا چند ماه است هیچ پرداختی نداشته و ایران‌خودرو نیز تنها به‌صورت مناقصه شش‌ماهه اقدام می‌کند.

وی نبود نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش را از مهم‌ترین مشکلات فعالان این حوزه دانست و تأکید کرد: این مسئله موجب اختلال در فعالیت مراکز اسقاط و رکود بیشتر در این صنعت شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن اسقاط و بازیافت کشور ادامه داد: برای تداوم روند نوسازی ناوگان کشور، ضروری است آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که نقش مهمی در رونق اسقاط طی سال گذشته داشت، به‌سرعت مورد بازنگری و تصویب نهایی در هیئت دولت قرار گیرد. در صورت اصلاح و اجرای دقیق این آیین‌نامه، می‌توان امیدوار بود که روند اسقاط دوباره به مسیر صعودی بازگردد.

خاقانی همچنین با اشاره به سیاست‌های دولت در حوزه انرژی و سوخت گفت: دولت در حال بررسی برنامه‌هایی برای مدیریت مصرف بنزین و کنترل افزایش مصرف داخلی است؛ یکی از مؤثرترین راهکار‌ها در این زمینه، تسریع در اسقاط خودرو‌های فرسوده است؛ زیرا خودرو‌های فرسوده چند برابر خودرو‌های جدید بنزین مصرف می‌کنند بنابراین اگر دولت به‌دنبال صرفه‌جویی پایدار در مصرف سوخت است، باید برنامه اسقاط را با جدیت و پیگیری مستمر دنبال کند.

وی تأکید کرد: اسقاط، تنها یک طرح محیط‌زیستی نیست؛ بلکه ابزار ملی برای کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقای ایمنی حمل‌ونقل کشور است. اگر پرداخت‌ها به موقع انجام و آیین‌نامه‌ها اصلاح شود، صنعت اسقاط می‌تواند دوباره به‌عنوان یکی از بازو‌های مؤثر در تحقق اهداف کلان اقتصادی و انرژی کشور عمل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مراسم غبار روبی و عطرافشانی قبور شهدا
کرمان میزبان جشنواره بین‌المللی ستاره‌های صحنه
امام جمعه کرمانشاه:
برتری دانشگاه آزاد و پالایش نفت آبادان در هفته دوم لیگ برتر واترپلو
مهار آتش‌سوزی باغ‌های چای مخروبه در کومله
بهسازی مدرسه شهید نارویی روستای سرتپه رامیان با کمک گروه جهادی
بهسازی و ترمیم راههای روستایی فیروزکوه
تأکید بر اجرای مصوبات کاهش آلودگی و بی‌اعتمادی به آمریکا
توزیع هزار بسته لوازم التحریر در بین دانش‌آموزان نیازمند خراسان شمالی
سی و ششمین جشنواره تئاتر کردستان
نقش تربیتی معلم امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد 
ذوب آهن و خیبرخرم آباد
فصل جدید همکاری‌های ایران و سازمان جهانی دریانوردی
تکذیب شایعه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان در روز شنبه ۸ آذرماه
ترافیک سنگین شبانه و یک طرفه شدن دو محور ارتباطی مازندران 
تیم ملی وزنه برداری، قهرمان مسابقات بین المللی جام فجر
فعالیت حضوری مدارس استان کرمان از فردا شنبه ۸ آذر
گردهمایی ارکان فعال مساجد شاهرود
اجرای طرح تشدید نظارت بر واحدهای صنفی در اسلامشهر
اعلام برنامه های سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر شیراز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
سهمیه سوخت به خودرو تعلق می‌گیرد، نه مالک
هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت بنفش، قرمز و نارنجی آلودگی
رهبر انقلاب: پیغام با واسطه ایران به آمریکا دروغ محض است
رهبر انقلاب امشب با مردم سخن می گویند
دیدار حساس بانک شهر و استقلال جویبار
دور برگشت لیگ برتر کشتی آزاد در گروه B؛ پیروزی بانک شهر مقابل استقلال جویبار
عادی سازی مواد مخدر با چاشنی طنز
گسترش ویروس آنفلوانزا
معوقات سایپا همچنان ادامه دارد
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
اعمال قانون خودرو‌های آلاینده نیازمند سامانه‌های هوشمند است
کیفیت هوا در تاکستان و آبیک "ناسالم" ؛ قزوین "قابل‌قبول"  
۴۸ ساعت طلایی درمان آنفلوآنزا، کلید بهبودی سریع
گرانفروشی نان با شگرد تغییر تنور
فرهنگ و هنر ۱۴۰۴/۰۹/۰۶
سهمیه سوخت به خودرو تعلق می‌گیرد، نه مالک  (۲ نظر)
توضیح نهاجا درباره عبور جنگنده میگ ۲۹ از آسمان تهران  (۲ نظر)
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان  (۲ نظر)
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
آغاز طرح جایگزینی ۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)
موج هشدار دهنده آنفلوانزا در روزهای آلوده  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)
افزایش قیمت بنزین برای نظم‌بخشی مصرف و مبارزه با قاچاق  (۱ نظر)
اقدام گسترده پلیس برای مقابله قاطع با مجرمین در محلات لرستان  (۱ نظر)
مصرف گاز بخش خانگی به مرز ۳ میلیارد مترمکعب رسید  (۱ نظر)
وزیر خارجه مصر: اسرائیل باید از جنوب لبنان خارج شود  (۱ نظر)