پخش زنده
امروز: -
افزایش روزافزون تعداد سگهای ولگرد در شهر سنندج به تهدیدی برای امنیت، سلامت و بهداشت شهروندان تبدیل شدهاست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان، روزی نیست که از حمله سگهای ولگرد به شهروندان داستانی جدید نشنویم و برخی از این حملات منجر به زخمی شدن شدید افراد و حتی بستری آنها در بیمارستان میشود.
بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان سگهای ولگرد علاوه بر انتقال بیماری هاری، عامل اصلی انتقال بیماریهای دیگر مانند کیست هیداتیک هستند و بررسیها نشان میدهد که ۷۴ درصد مصدومان را مردان و مابقی را خانمها تشکیل میدهد.
بر اساس گزارشهای رسمی آمار سگگزیدگی در سالیان گذشته هر سال افزایش داشته که بیش از ۶۰ درصد این حوادث در مناطق شهری رخ داده است.
این گزارشها نشان میدهد که در سه سال اخیر، بیش از ۸۴ درصد موارد حیوانگزیدگی در استان ناشی از سگهای ولگرد بوده است.
شهروندان با ابراز نگرانی از افزایش سگهای ولگرد و حملات آنها به مردم و سروصدا و مزاحمتهای آنها از مسئولان بهویژه شهرداری میخواهند با این پدیده خطرناک برخورد جدی کنند.
با توجه به اینکه ۷۲ درصد حیوانگزیدگیها در استان مربوط به سگ گزیدگی است، مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی با تمام قوا آماده ارائه خدمات درمانی هستند.
هم اکنون ۱۰ مرکز تخصصی فعال در استان کردستان در خط مقدم مبارزه با بیماری ۱۰۰ درصد کُشنده هاری (در صورت بروز علائم) قرار گرفتهاند.
بیماری ویروسی هاری از طریق گزش، خراش یا لیسیدن حیوانات آلوده همچون سگها منتقل میشود.