پخش زنده
امروز: -
استاندار ایلام گفت: فرمانداران موظف به نظارت میدانی بر نانواییها هستند. مدیرکل تعزیرات حکومتی نیز اعلام کرد: واحدهای متخلف بیدرنگ پلمب میشوند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز ایلام؛ «احمد کرمی »استاندار ایلام در نشست شورای آرد و نان استان با تأکید بر لزوم ارتقای کیفی نان مصرفی مردم، از ورود جدی فرمانداران به حوزه نظارت میدانی بر نانواییها خبر داد.
استاندار ایلام در ادامه اظهار داشت: نان یکی از اقلام حیاتی در سبد معیشتی خانوارهاست و هرگونه قصور در کیفیت و توزیع آن غیرقابل اغماض است.
وی افزود: فرمانداران موظف هستند به صورت میدانی و مستمر، عملکرد نانواییها، ساعات پخت و نحوه توزیع آرد را رصد کرده و در صورت بروز تخلف، پاسخگوی مطالبات مردمی باشند.
کرمی تأکید کرد: مشکلات حوزه نان باید در میدان و با حضور مسئولان حل شود.
استاندار ایلام در ادامه دستورالعمل شفافسازی در واحدهای نانوایی را ابلاغ کرد و گفت: تمامی واحدهای نانوایی در سطح استان مکلف هستند با نصب تابلوهای اطلاعرسانی، ساعت دقیق فعالیت، میزان سهمیه دریافتی و شمارههای تماس برای ثبت شکایات مردمی را در معرض دید شهروندان قرار دهند.
وی تصریح کرد: عملکرد شهرستانها در این زمینه به صورت دقیق ارزیابی و گزارشگیری خواهد شد.
کرمی با اشاره به ضرورت استفاده از پتانسیلهای اجتماعی برای تقویت بازرسیها خاطرنشان کرد: نظارت دولتی به تنهایی کافی نیست و باید از ظرفیت معتمدان محلات، فعالان مساجد، بسیج و اصناف استفاده شود تا فرآیند نظارت بر کیفیت و سلامت نان با دقت و سرعت بیشتری انجام پذیرد.
استاندار ایلام با تأکید بر رویکرد حمایتی-تنبیهی در نظارتها افزود: سیاست ما در شورای آرد و نان، تمایز قائل شدن میان واحدهای متعهد و واحدهای متخلف است.
وی ادامه داد: نانواییهایی که با ارائه خدمات مطلوب رضایت شهروندان را جلب میکنند، مورد تشویق قرار خواهند گرفت و با واحدهای متخلف نیز طبق قانون به شدت برخورد میشود.
کرمی در پایان یادآور شد: رضایتمندی عمومی اصلیترین معیار ارزیابی مدیران دستگاههای اجرایی است.
فرشید زرگوش مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام نیز در این نشست با تأکید بر تغییر رویکرد برخورد با تخلفات صنفی گفت: واحدهای متخلف در صورت تأیید تخلف هنگام بازرسی، بیدرنگ در محل پلمب میشوند.
وی بیان کرد: جریمههای نقدی به تنهایی بازدارندگی کافی ندارند و سیاست این سازمان به سمت کیفرهای غیرنقدی تغییر کرده است.
زرگوش افزود: برنامههایی مانند پلمب موقت، تعطیلی بلندمدت واحد صنفی و در موارد حاد، لغو پروانه فعالیت متخلفان، در دستور کار جدی تعزیرات حکومتی قرار دارد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام با اشاره به اختیارهای قانونی حاصل از مصوبه اخیر سران قوا ادامه داد: آییننامه جدید به تیمهای بازرسی ابلاغ شده تا در راستای تنظیم بازار و حفظ حقوق مصرفکنندگان، گشتهای مشترک با همکاری دستگاههای مرتبط افزایش یابد.
وی از شهروندان خواست هرگونه تخلف صنفی اعم از گرانفروشی، کمفروشی یا رعایت نکردن نرخنامهها را از طریق سامانههای ۱۲۴ (سازمان حمایت از مصرفکنندگان) و ۱۳۵ (سازمان تعزیرات حکومتی) گزارش دهند.
بر پایه پیشبینی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان، میزان تولید گندم ایلام امسال با بیش از ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به حدود ۴۰۰ هزار تن میرسد.
در سال زراعی جاری، افزون بر ۱۷۰ هزار هکتار از زمینهای آبی و دیم استان به کشت گندم دوروم و معمولی اختصاص یافته است.
سال زراعی گذشته به دلیل شرایط نامساعد اقلیمی، کاهش بارشهای پاییزه و زمستانه، سرمای بیموقع هوا و وقوع سیلاب و تگرگ در بهار، تنها ۲۸۰ هزار تن گندم در استان تولید و ۲۰۹ هزار تن خریداری شد که در سنجش با پیشبینیها ۴۰ درصد کاهش داشت. سال زراعی از ابتدای مهر تا پایان شهریور سال بعد محاسبه میشود.