پخش زنده
امروز: -
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش تعداد یوزهای شناسنامهدار ایران از ۱۷ به ۲۷ فرد و اجرای برنامههای حفاظتی گسترده برای نجات این گونه در معرض انقراض خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حمید ظهرابی امروز در نشست خبری با اشاره به اقدامات انجامشده برای حفاظت از یوز آسیایی گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد منابع طرح ملی حفاظت از تنوع زیستی کشور در زیستگاههای یوز آسیایی هزینه میشود که نشاندهنده اهمیت این گونه ارزشمند برای سازمان حفاظت محیطزیست است.
وی افزود: تقویت جمعیت طعمههای یوز، بهبود منابع آبی زیستگاهها و بهکارگیری بیش از ۳۰ نیروی حفاظتی جدید از مهمترین اقدامات انجامشده در قالب طرح حفاظت از یوز آسیایی بوده است.
معاون سازمان حفاظت محیطزیست با اشاره به ایمنسازی کریدورهای عبور یوز گفت: اجرای طرح فنسکشی در محدودههای عبور یوزپلنگ با جدیت دنبال شده و سازمان حفاظت محیطزیست تمامی تعهدات خود را در این زمینه بهطور کامل انجام داده است.
ظهرابی همچنین از ایجاد یکی از مجهزترین مراکز تکثیر در اسارت یوزپلنگ در کشور خبر داد و افزود: برنامهریزی برای ایجاد ذخیرهگاه نیمهطبیعی یوزپلنگ نیز در دستور کار قرار دارد.
وی افزایش تعداد یوزهای شناساییشده را یکی از مهمترین شاخصهای موفقیت برنامههای حفاظتی دانست و تصریح کرد: در آغاز اجرای پروژه حفاظت از یوز، تنها ۱۷ فرد شناسایی شده بودند، اما اکنون اطلاعات هویتی و پایشی ۲۷ یوزپلنگ در اختیار سازمان قرار دارد و وضعیت آنها بهصورت مستمر رصد میشود.