پخش زنده
امروز: -
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام از نصب شمارنده هوشمند بر روی ۷۲۰ حلقه چاه مجاز کشاورزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز ایلام؛ رضا دارابی در نشست کارگروه استانی سازگاری با کمآبی و شورای حفاظت از منابع آب ایلام گفت: این کار با هدف مدیریت مصرف و صیانت از منابع آب زیرزمینی استان در حال اجرا است.
وی اظهار کرد: بر اساس الزامهای قانون برنامه هفتم توسعه، کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی و ساماندهی مصرف آن در بخش کشاورزی با جدیت پیگیری میشود.
دارابی افزود: به همین منظور؛ نصب شمارندههای هوشمند بر روی چاههای مجاز کشاورزی در استان در حال اجرا است و طبق برنامهریزی انجام شده تا پایان سال گذشته ۷۲۰ حلقه چاه به این سامانه مجهز شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام ادامه داد: همچنین ۴۷۵ نفر از دارندگان چاههای دارای مصرف مازاد برای ساماندهی نحوه مصرف به شرکت توزیع نیروی برق استان معرفی شدهاند؛ تا از برداشت بیرویه منابع آب جلوگیری شود.
دارابی با تأکید بر ضرورت اصلاح الگوی کشت در استان بیان کرد: برداشت بیرویه آب میتواند پیامدهای زیستمحیطی جدی از جمله خشکی رودخانهها و افت منابع آب زیرزمینی به دنبال داشته باشد؛ بنابراین مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی ضرورتی جدی است.
وی با اشاره به کشت برنج در استان افزود: سال گذشته حدود سه هزار و ۹۱۹ هکتار از زمینهای استان زیر کشت برنج رفت که بخش عمده آب مورد نیاز آن از طریق نهرهای سنتی تأمین شد و لازم است این کانالها برای جلوگیری از هدررفت آب ساماندهی شوند.
دارابی ادامه داد: تاکنون ۳.۲ کیلومتر از شبکههای سنتی آبرسانی استان به صورت سنگملاتی و دو کیلومتر نیز به شکل بتنپارچهای اجرا شده و در مجموع حدود ۳۰۰ کیلومتر از کانالهای آبرسانی ایلام پوشش داده شده است.
معاون عمرانی استاندار ایلام با تأکید بر لزوم رعایت عدالت در توزیع منابع آب تصریح کرد: بر اساس قانون، توزیع عادلانه آب، نصب شمارندههای هوشمند برای چاههای کشاورزی، تکلیف قانونی است و اجرای آن نقش مهمی در مدیریت مصرف و حفظ منابع آبی استان خواهد داشت.
وی همچنین خواستار همکاری دستگاههای متولی برای ارائه تسهیلات و مشوقها به مالکان چاههای کشاورزی شد؛ تا روند نصب شمارندههای هوشمند با شتاب بیشتری انجام شود.
در این نشست مقرر شد؛ سازمان مدیریت و برنامهریزی استان به عنوان دستگاهی بیطرف، مسئول نظارت مستمر بر اجرای مصوبات کارگروه سازگاری با کمآبی و شورای حفاظت از منابع آب استان باشد تا برنامههای مدیریت منابع آبی با دقت بیشتری اجرا شود.
استان ایلام در سالهای گذشته به دلیل کاهش بارندگی، افت سطح آبهای زیرزمینی و افزایش مصرف در بخش کشاورزی با چالش جدی در مدیریت منابع آب روبهرو بوده است؛ موضوعی که مسئولان را به اجرای برنامههای کنترلی و اصلاحی از جمله نصب شمارندههای هوشمند بر روی چاههای کشاورزی، ساماندهی برداشت آب، اصلاح الگوی کشت و بهسازی شبکههای آبیاری سوق داده است؛ تا ضمن جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز، زمینه بهرهبرداری پایدار از منابع آب و حفظ حقابه بهرهبرداران نیز فراهم شود.