پخش زنده
امروز: -
براساس آمارهای رسمی دولت ژاپن، شمار تولدها در این کشور برای دهمین سال پیاپی کاهش یافته و در سال ۲۰۲۵ به پایینترین سطح تاریخی خود رسیده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، بر اساس دادههای وزارت بهداشت، کار و رفاه ژاپن، تعداد نوزادان متولدشده در سال گذشته به ۶۷۱ هزار و ۲۳۶ نفر کاهش یافته که نسبت به سال قبل حدود ۱۵ هزار نفر کمتر است.
بر اساس این گزارش، شمار تولدها برای دومین سال متوالی به کمتر از ۷۰۰ هزار نفر رسیده و نرخ باروری کل نیز با کاهش جزئی به ۱.۱۴ فرزند برای هر زن رسیده است؛ رقمی که رکوردی جدید در پایینترین سطح باروری ژاپن به شمار میآید.
با وجود افزایش نسبی ازدواجها، بحران جمعیتی همچنان ادامه دارد. تعداد ازدواجها در سال ۲۰۲۵ با افزایش بیش از چهار هزار موردی به ۴۸۹ هزار و ۱۱۹ ازدواج رسید، اما این رقم همچنان در سطحی پایین قرار دارد.
کارشناسان معتقدند افزایش سن ازدواج و تمایل کمتر جوانان به ازدواج از مهمترین عوامل کاهش موالید هستند.
در همین حال، تعداد مرگومیرها در سال ۲۰۲۵ به یک میلیون و ۵۸۹ هزار و ۴۸۹ نفر رسید. اگرچه این رقم نسبت به سال قبل اندکی کاهش یافته، اما همچنان فاصله میان تعداد تولدها و مرگومیرها بسیار زیاد است.
کاهش طبیعی جمعیت ژاپن در سال گذشته بیش از ۹۱۸ هزار نفر بوده که برای دومین سال پیاپی از مرز ۹۰۰ هزار نفر عبور کرده است.
ژاپن اکنون برای نوزدهمین سال متوالی با پدیده «مرگ بیشتر از تولد» مواجه است. این روند در حالی ادامه دارد که در دوران نخستین انفجار جمعیتی پس از جنگ جهانی دوم، بین سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹، تعداد تولدهای سالانه در این کشور به حدود دو و نیم میلیون نفر میرسید. همچنین در دومین موج افزایش موالید در دهه ۱۹۷۰، شمار تولدها سالانه بیش از دو میلیون نفر بود.
کارشناسان هشدار میدهند ادامه کاهش زاد و ولد و افزایش جمعیت سالمند، فشار بیشتری بر نظام بازنشستگی، بازار کار و رشد اقتصادی ژاپن وارد خواهد کرد و این کشور را با یکی از بزرگترین چالشهای جمعیتی تاریخ خود روبهرو ساخته است.