پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: ماهانه ۴ هزار دستگاه خودروی شاهین تحویل مشتریان میشود و در مجموع حدود ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو معوق مانده است.

به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما، علی شیخ زاده با حضور در برنامه "زنگ بورس" شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: برنامه ریزی شده تا تولید روزانه از ۱۳۰۰ به ۱۸۰۰ دستگاه برسد و با افزایش تولید، میزان معوقات را کاهش دهیم، از طرفی انحصار برخی تامین کنندگان قطعات را شکستیم و با تامین قطعه از منابع مختلف در تلاشیم مانع از توقف چرخه تولید شویم.
وی افزود: ابتدای سال ۱۴۰۴ ما با ۳ بحران جدی مواجه بودیم، نخست کمبود سرمایه گردش بود که چکهایی به قطعه سازان صادر شده بود و موعد پرداخت آنها سال ۱۴۰۴ بود، حدود ۶۰ همت چک سررسید شده برای سال ۱۴۰۴ داشتیم و این عدد ۴ برابر بیش از توان شرکت برای پرداخت بود.
مدیرعامل سایپا گفت: مشکل بعدی ما در سال ۱۴۰۴ بیش از ۳۰ همت سرفصل معوقات بانکی بود، همچنین ایجاد تعهدات و فروشهای سال ۱۴۰۲ در سامانه یکپارچه وزارت صمت بود که بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه مازاد بر تولید، فروخته شده بود و تعهد ایجاد کرده بودند.
شیخ زاده عنوان کرد: در سامانه یکپارچه فروش خودرو، ابتدای سال ۱۴۰۲ در مجموع بیش از یک میلیون خودرو برای سایپا فروخته میشود که باید تا پایان ۱۴۰۳ تحویل داده میشدند، ۵۶۸ هزار دستگاه از این خودروها باید زمستان ۱۴۰۳ تحویل داده میشد.
مدیرعامل سایپا افزود: برای خودروی شاهین ۴۹۱ هزار تعهد ایجاد شده بود که بسیار بیش از ظرفیت تولید شاهین بود، در نهایت تعدادی خودرو معوق شد و تحویل آنها به ۱۴۰۴ موکول شد، یعنی ما باید سال ۱۴۰۴ بدون دریافت هیچ پولی اقدام به تولید و تحویل خودرو میکردیم.
وی گفت: سال گذشته حدود ۱۰ همت از اموال غیر مولد نظیر زمینهای راکد را واگذار کردیم تا منابع به شرکت تزریق شود.
۸۰ درصد معوقات سایپا در انتظار تامین قطعه
آقای مهدی آقا طاهریان معاون بازیابی و فروش سایپا گفت: ۸۰ درصد تعهدات معوق سایپا در پارکینگ موجود است و بخاطر کمبود قطعه نتوانستیم تحویل دهیم.
وی افزود: این خودروها طی تابستان امسال تکمیل و تحویل داده میشوند.
آقا طاهریان گفت: در طول جنگ رمضان هم حدود ۱۵ هزار خودرو تحویل دادیم، تعداد کمی خودرو هم در پارکینگهای سایپا آسیب دید که یا رفع آسیب شدند یا به عنوان خودروی آسیب دیده به مزایده گذاشته شدند.
معاون فروش سایپا در مورد تحویل خودروهای ناقص عنوان کرد: خودروهای ناقصی که تحویل شده با مجوز وزارت صمت بود و بخاطر شرایط جنگ و خروج سریع از پارکینگها ناچار شدیم، ۵۶۷ دستگاه اطلس و ۹۹۰ دستگاه شاهین که فقط کمبود مولتی مدیا داشتند به مشتری تحویل دهیم تا در پارکینگهای سایپا آسیب نبینند، چون این قطعه ارتباطی با ایمنی خودرو نداشت این تحویلها انجام شد تا خودروها بدست صاحبانشان برسد.
وی گفت: عرضه جدید چانگان هم تا ۲ هفته آینده آغاز میشود، اما عرضه شاهین تا زمان رفع تعهدات قبلی نخواهیم داشت.