• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۹۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
اقتصادی » بازاروتجارت

افزایش نظارت ها و نوسازی ناوگان در اولویت است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که در تابستان در اوج سفرهای هوایی قرار داریم گفت: برخی شرکت های هواپیمایی به دلیل افزایش تقاضا بیش از ظرفیت و توانمندی خود برنامه ریزی می کنند که با توجه به افزایش دمای هوا ، مشکلاتی مانند تأخیر ایجاد می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علی عابدزاده در حاشیه مراسم آغاز طرح تحول خدمات رسانی به مسافران در فرودگاه ها گفت: برای بهبود خدمات و همچنین افزایش رضایت نامه مسافران و تلاش برای کاهش تأخیرها ، باید دو بخش فرودگاه ها و شرکت های هواپیمایی همکاری کنند که در عرصه فرودگاهی امکانات زیربنایی خوبی داریم.
وی افزود: با توجه به شرایط تحریم ها و با وجود تلاش شرکت هواپیمایی عمر ناوگان بالاست که باعث می شود تأخیر پروازها ادامه داشته باشد.
وی افزود: امیدواریم در دوره پساتحریم شرایط برای خرید هواپیماهای جدید و افزایش ناوگان فراهم شود و سازمان فقط بر استاندارد و کیفیت و ایمنی هواپیماها نظارت می کند و فرقی هم ندارد که هواپیمای روسی یا آمریکایی یا روسی خریداری شود.
عابدزاده درباره پرواز حجاج هم گفت: تا 26 شهریور انتقال زائران خانه خدا به سرزمین وحی ادامه دارد و تاکنون تأخیری ایجاد نشده است.
در حال حاضر 59 فرودگاه در کشور وجود دارد که 5 فرودگاه از فرودگاه‌های تحت مالکیت مناطق آزاد و نیروهای نظامی و 54 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور است.
از 54 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور 9 فرودگاه با مجوز بین‌المللی ، 25 فرودگاه دارای مرز هوایی و 20 فرودگاه داخلی فعالیت می‌کند که فروگاه‌های بین‌المللی مهرآباد، امام خمینی، هاشمی نژاد مشهد، بندرعباس، تبریز، زاهدان ، شیراز و یزد ، 8 فرودگاه بین‌المللی کشور است.
فرودگاه‌های آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، بجنورد، بم، بندرلنگه، بوشهر، بیرجند، خرم‌آباد، رشت، رفسنجان، زنجان، ساری، سبزوار، سنندج، سیرجان، شهرکرد، کرمان، کرمانشاه، لارستان، گرگان، لامرد و همدان 25 فرودگاه دارای مرز هوایی و فرودگاه‌های ابوموسی، ایرانشهر، ایلام، پارس‌آباد مغان، جهرم، جیرفت، خوی، داراب، رامسر، زابل، زرقان، سراوان، سمنان، سهند، شاهرود، طبس، فسا، کلاله، نوشهر و یاسوج نیز 20 فرودگاهی است که فقط پروازهای داخلی از آنها صورت می‌گیرد.
نگهداری فرودگاه‌ها سالانه هزینه زیادی دارد و این در شرایطی است که بسیاری از فرودگاه‌های زیان‌ده است و فقط چند فرودگاه از جمله فرودگاه‌های بین المللی مهرآباد، مشهد، شیراز و امام خمینی(ره) اقتصادی و سودده محسوب می شود و درآمد این فرودگاه‌ها هزینه آنها را پوشش می‌دهد و هزینه‌های سایر فرودگاه‌های زیان ده نیز از محل درآمد فرودگاه‌های اقتصادی و منابع شرکت فرودگاه‌های کشور اداره می‌شود تا فعالیت آنها همچنان ادامه داشته باشد و این مناطق از داشتن فرودگاه محروم نشود.
تعدادی از فرودگاه‌های کشور نیز به علت کوهستانی بودن با محدودیت پرواز در شب مواجه است و این فرودگاه‌ها نیازمند هواپیماهای خاص این مناطق است.
در فرودگاه‌های کوهستانی مانند ایلام، یاسوج، خرم‌آباد، سنندج و بجنورد به علت کوهستانی بودن امکان پرواز در شب برای آنها محدودتر است و در جهان از هواپیماهای خاصی که توان عملیاتی شدن در این مناطق را داشته باشد استفاده می‌شود اما چون این نوع ناوگان پروازی در کشور وجود ندارد ، در این فرودگاه‌ها با محدودیت پرواز در شب مواجه هستیم. 
برخی دیگر از فرودگاه‌ها به علت محدودیت زیرساختی در بخش باند پروازی به هواپیماهای کوتاه بُرد و سبک نیاز دارد چرا که طول و وضعیت سطوح پروازی این فرودگاه‌ها به گونه‌ای نیست که امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط و پهن پیکر درآنها وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه در بسیاری از فرودگاه‌ها به علت نبود تقاضای کافی برای شرکت‌های هواپیمایی توجیه استفاده از هواپیماهای متوسط و بزرگ برای استفاده در این فرودگاه ها وجود ندارد.
از طرفی با رشد صنعت حمل و نقل هوایی، افزایش تعداد پروازها و تعداد مسافران تجهیز و توسعه فرودگاه‌های کشور امروز به شدت احساس می‌شود. برای اثبات این موضوع آمار و رشد پروازها و تعداد مسافران در سال‌های اخیر را مرور می کنیم .
پارسال 42 میلیون و 982 هزار و 864 مسافر با 344 هزار و 965 پرواز داخلی و بین‌المللی از 54 فرودگاه کشور جابجا شدند؛ این در حالی است که در سال 1384 یعنی 19 سال قبل 24 میلیون و 115 هزار و 145 مسافر با 209 هزار و 108 پرواز داخلی و خارجی جابجا می شدند.
آمار پروازی و مسافری سال 93 را اگر با 10 سال قبل یعنی سال 84 مقایسه کنیم مشاهد می‌شود تعداد پروازهای کشور در سال گذشته نسبت به سال 84 حدود 60 درصد و تعداد جابجایی مسافران در بخش حمل و نقل هوایی نیز در این بازه زمانی حدود 56 درصد افزایش یافته است. 
این میزان افزایش پرواز و تعداد مسافران نشان می‌دهد زیرساخت های فرودگاهی کشور نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد.
لازمه توسعه صنعت هوانوردی کشور، توسعه فرودگاه‌هاست؛ زیرا تا زیرساخت فرودگاهی مناسب موجود نباشد حتی با وجود ناوگان مناسب امکان رونق این بخش نخواهیم بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مطالبات مردمی ۱۹ آبان ۱۴۰۴
سرد شدن هوا در استان کرمان و ضرورت رعایت نکات ایمنی
از طرح مطالبات مردمی در سامانه ۱۶۲ تا پیگیری در خبر ۲۰ شبکه قزوین
بازدید سرلشگر موسوی از ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما
نایب قهرمانی تیم ملی تنیس روی میز مردان ایران
اجرای طرح هادی در ۱۵ روستای بخش مرکزی شهرستان سردشت
گشایش نمایشگاه مشاغل خانگی و صنایع دستی در اسکو
فعالیت جهادگران استان خراسان جنوبی ساکن قم در مناطق محروم کشور
تحویل ۱۶۰۰ واحد ویلایی انفرادی به متقاضیان واجد شرایط در ورزنه
خبر‌هایی از مصوبات قرارگاه محرومیت زدایی دامغان
پیگیری لوایح مهم هوش مصنوعی و مهریه در کنار رسیدگی به مسائل عمرانی استان قزوین
آغاز فعالیت ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان مراغه
الزام به اجرای معاملات ملکی در سامانه کاتب
حرکت خیرین ؛ نقطه عطفی در تاریخ تعلیم و تربیت کشور است
کلاهبرداری به بهانه حمل بار و اثاثیه
رژیم صهیونی ۲۸۲ بار آتش‌بس غزه را نقض کرده است
واژگونی خودرو در جاده جاسک ۳ کشته برجای گذاشت
ضایعات غیر بهداشتی مرغ به کارخانه نرسید
استقلال ملی، مسیر رسیدن به پیروزی و اقتدار
ابلاغ دستورالعمل رهگیری و شناسنامه‌دار کردن محصولات کشاورزی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
واکنش محیط زیست به تخلف تکراری باغ‌وحش نیر
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
امتناع کودکان از توالت مدرسه باعث یبوست می‌شود
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
خام فروشی در زنجیره فولاد
وقوع زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
رویای تغییر نظامی که کابوس آمریکا شد
گزارش وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت طرح‌های حمایتی مسکن
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر
استخدام در سازمان صداوسیما  (۱ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)