به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از دکتر محمدرضا حسین زاده در «هشتمین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد با تاکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی» که با حضور دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کل کشور و جمعی از کارشناسان و محققان حوزه برنامه و بودجه در مرکز همایشهای بین المللی رازی برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: از دو سال پیش مقدمات عملیاتی شدن این اقدام در بانک ملی ایران فراهم شد و در سال گذشته یک منطقه از تهران، شاهد اجرایی شدن بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بود.
رئیس هیات مدیره بانک ملی ایران با اشاره به این که این بانک ۳۵۰۰ شعبه و ۴۰ هزار کارمند دارد، اظهار کرد: بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در چنین سازمان بزرگی میتوان آثار بسیار مشهود و قابل توجهی داشته باشد.
حسین زاده با تاکید بر این که بزرگترین اثر عملیاتی شدن بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، افزایش کارایی، اثربخشی و انضباط مالی است، ادامه داد: یکی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، هیات محترم دولت و برنامههای بالادستی است، عملیاتی شدن بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد میباشد.
مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان این که دست کم در سه بند از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به طور مشخص به موضوع بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد اشاره شده است، گفت: کنترل و نظارت بر اموال عمومی، بالابردن کیفیت در مدیریت دستگاه و نیز انتخاب بهترین مورد در میان همه انتخاب ها، دستاورد بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد است.
حسین زاده ادامه داد: طبیعی است که دستگاهها به هزینه کردن زیاد علاقهمند باشند، در حالی که بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، جلوی مصرف بی رویه منابع را میگیرد. در واقع بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به جای این که به گذشته نگاه کند، نتیجه گراست.
رئیس شورای هماهنگی بانکهای دولتی با اشاره به آثار عملیاتی شدن این روند در بانک ملی ایران گفت: تا پیش از این، چینش کارکنان در شعب به شیوه سنتی بود، اما اکنون روسای شعب از کارکنان به بهترین وجه استفاده میکنند، چرا که قیمت تمام شده خدمات در همه شعب بانک حساب شده است.
وی با تاکید بر این که در حال حاضر روسای شعب بانک ملی ایران با محاسبه هزینه و فایده خدمات، شعبه را اداره میکنند، افزود: این انضباط مالی حاکم شده در بانک، باعث شده اداره امور از شیوه سنتی خارج شده و مبتنی بر شیوههای نوین باشد.
به گفته حسین زاده، یک هزار و ۴۰۷ فعالیت با ۱۳۶ فرایند در بانک ملی ایران احصا شده و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بر اساس سه محور استاندارد سازی و مدیریت مستندات، قیمت تمام شده و ارزیابی عملکرد، پیاده سازی شده است.
رئیس هیات مدیره بانک ملی ایران با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و افزایش دانش کارکنان و مدیران سازمانها نسبت به امتیازات بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، ادامه داد: اکنون شعب بانک ملی ایران در استانهای تهران، مازندران و اصفهان، بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را تجربه میکنند.
وی شفاف سازی، جلوگیری از وقوع فساد و بیشینه شدن درآمد با در نظر گرفتن هزینه منطقی مبتنی بر عملکرد را از جمله دستاوردهای بودجه ریزی عملیاتی اعلام کرد.
هفتهای که گذشت بانک ملی ایران شاهد دو رویداد مهم بود. نخست دریافت جایزه بلوغ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و دیگری اعلام سهم ۹۰ هزار فقرهای بانک از طرح ضربتی اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج.
به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، مدیرعامل بانک با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای طرح ضربتی اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، گفت: این طرح با منابع قرض الحسنه پس انداز بانکها به میزان بیش از ۵ هزار میلیارد تومان انجام میشود که سهم بانک ملی ایران از آن بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان است.
محمد رضا حسین زاده افزود: بانک ملی ایران قرار است اعطای ۹۰ هزار فقره از این تسهیلات را بر عهده بگیرد که تقریبا ۲۰ درصد کل تسهیلات اعلام شده است.
به گفته وی، طرح ضربتی اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از اول مرداد تا آخر شهریور عملیاتی خواهد شد.
مدیرعامل بانک ملی ایران تاکید کرد: تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین ۱۰۰ میلیون ریال است.
همچنین بانک ملی ایران، تندیس برنزی جایزه بلوغ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را از هشتمین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد دریافت کرد.
این تندیس بنا به نظر کمیته راهبری جایزه بلوغ بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در سومین دوره ارزیابی و به پاس تلاش و کوشش مدیران و مشاوران این سازمان در طراحی و استقرار «نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد» به بانک اهدا شده است. ناصر شاهباز عضو هیات مدیره، به نمایندگی از بانک ملی ایران تندیس مذکور را دریافت کرد.
بانک ملی ایران نخستین بانکی است که توانسته این تندیس را دریافت کند. ریاست این کنفرانس که در تیرماه سال جاری برگزار شد بر عهده دکتر عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور بود.
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران هم تاکید کرد: مشتری، مهمترین دارایی بانک است و هر روز باید نحوه خدمت رسانی به مشتریان بهبود یابد.
برات کریمی در پایان نخستین دوره جدید آموزش متصدیان شعب برای ارائه طرحهای نوین بانک در راستای ارتقاء سطح خدمات به مشتریان با بیان این که امروز در دنیا، کیفیت خدمت رسانی به مشتریان از کمیت آن اهمیت بیشتری دارد، اظهار کرد: مشتری مداری است که سود بانکداری را افزایش میدهد و در این زمینه باید به طور مرتب اقدامات ویژهای در نظر گرفت.
معاون شعب بانک ملی ایران با اشاره به این که اکنون وضعیت بانک در زمینه رشد منابع، نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات و نیز ریسک اعتباری بسیار مطلوب است، ادامه داد: همه اینها زمانی اثربخش است که بتوانیم مشتری را به بهترین شکل راضی نگه داریم و با سرعت و دقت، خواسته او را برآورده کنیم.
کریمی با بیان این که بانک ملی ایران پیش از این تجربههای موفقی در زمینه اجرای طرح هایی مانند مشتریان VIP، طرح بازاریابی و ایجاد باجههای ترویج بانکداری داشته است، گفت: در روزگاری که رقابت میان کمیت بانکها به شدت افزایش یافته، بهبود کیفیت خدمات میتواند مزیتی رقابتی باشد و بانک ملی ایران تمام تلاش خود را میکند که مثل همیشه در این زمینه سرآمد باشد.
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با تاکید بر این که متصدیان بانکی در آینده میتوانند مدیران ارشد بانک باشند، گفت: آموزش مستمر باعث میشود مشکلات اجرایی به تدریج شناخته و برطرف شود، بنابراین بدنه بانک ملی ایران روز به روز از نظر دانش و توان قویتر خواهد شد.
کریمی در پایان از ادارات کل سازمان و روش ها، بازاریابی، سرمایه انسانی، آموزش، روابط عمومی و بخش انفورماتیک بانک که دراجرای طرح و برگزاری این دوره آموزشی نقش موثر داشتند، تقدیر و تشکر کرد.
استعلام آنی
استعلام ضمانتنامههای ریالی از طریق سامانه پیام رسان الکترونیکی ملی (سپام) در وب سایت بانک ملی ایران، آنی شد.
با راه اندازی سامانه جدید استعلام ضمانت نامههای ریالی سپام بانک ملی ایران به آدرس https://www.bmi.ir/sepaminquery متقاضیان و ذینفعان میتوانند به صورت آنی پاسخ استعلام خود را دریافت کنند.
راه اندازی این سامانه اقدامی قابل توجه در پاسخگویی به استعلام ضماننامهها محسوب میشود به طوری که پیش از این استعلام و اعتبار سنجی ضمانتنامههای ریالی با تاخیر ۲۴ ساعته صورت میپذیرفت، ولی در حال حاضر این روند به صورت آنی انجام میشود.
لازم به ذکر است که سامانه پیشین بانک ملی ایران به آدرس https://www.bmi.ir/letterofguarantee در کنار سامانه سپام فعال است و امکان استعلام ضمانتنامههای ریالی از طریق هر دو سامانه وجود دارد.
همچنین بانک ملی ایران نرم افزار جامع بانک اطلاعاتی عرصه و اعیان، ماشین آلات، تجهیزات و تاسیسات را در دست تهیه دارد.
تهیه این نرم افزار توسط کارشناسان شرکت داده ورزی سداد با هماهنگی اداره کل ارزیابی و نظارت بر مصارف و اداره کل مدیریت عملیات بانکی به زودی به پایان میرسد.
این نرم افزار برای نخستین بار طراحی شده، ابتدا مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفته و پس از شناسایی نقایص احتمالی توسط کاربران، وارد مرحله استفاده عملیاتی خواهد شد.
از آنجا که اطلاعات بازدیدهای کارشناسان در بخش املاک به ویژه در بخش ماشین آلات، تجهیزات و تاسیسات نظیر مدل، سال ساخت، کشور سازنده، اسناد و مدارک گمرکی، بازرسیهای کالا، فهرست بندی ها، برگ سبز، پروفرما و ... در این نرم افزار قابل ذخیره سازی و مقایسه با موارد مشابه است، به کاربر در تعیین ارزش گذاریهای موارد مطروحه کمکی جدی خواهد کرد.
همچنین با عملیاتی شدن این نرم افزار، کارشناسان بانک در سطح کشور از یک الگوی ارزشمند واحد تبعیت خواهند کرد.
این نرم افزار با سطوح دسترسی تعریف شده و قابلیت به روز شدن ویرایش، علاوه بر تسریع در تهیه گزارشهای کارشناسی، امکان دسترسی کاربر به فایل اطلاعاتی بانک جامع گزارشهای ارزیابی مستند شده را فراهم میکند.
تهران، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی و مازندران، بیشترین ابزار و تجهیزات پرداخت الکترونیک بانک ملی ایران را دارند.
بر اساس اطلاعات موجود تا فروردین ماه سال جاری بیش از ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار ملی کارت در تهران، حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار ملی کارت در اصفهان و بیش از ۳ میلیون ملی کارت در خوزستان صادر شده است.
همچنین تهران بیشترین میزان خودپردازهای بانک ملی ایران را دارد و اصفهان و خراسان رضوی در رتبههای بعدی قرار گرفته اند. به ترتیب یک هزار و ۵۱۸ دستگاه، ۴۳۴ دستگاه و ۴۲۲ دستگاه خودپرداز بانک ملی ایران در این سه استان نصب شده است.
پایانه شعب نیز یکی دیگر از تجهیزات پرداخت الکترونیک است، به طوری که ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه آن در شعب بانک ملی ایران در استان تهران مستقر است. یک هزار و ۳۵۵ دستگاه پایانه شعب نیز در استان مازندران و یک هزار و ۳۰۵ دستگاه در استان اصفهان قرار دارد.
خبر دیگری حاکی است مهلت سپردهگذاری سی و هشتمین مرحله قرعهکشی حسابهای قرضالحسنه پسانداز بانک ملی ایران تا پایان مرداد ماه تمدید شد.
هموطنان و مشتریان تا پایان مرداد ماه ۱۳۹۶ فرصت دارند، نسبت به افتتاح حساب و یا تکمیل موجودی در شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور اقدام کنند.
باز بودن حساب و داشتن حداقل موجودی ۵۰۰ هزار ریالی در روز قرعهکشی شرایط لازم برای شرکت حسابها در قرعهکشی و حفظ حداقل موجودی حساب به مبلغ ۵۰۰ هزار ریال به مدت ۳ ماه یا ۹۰ روز متوالی در طول دوره قرعهکشی و یا از زمان آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی (۳۱ مردادماه ۱۳۹۶) شرط لازم برای اعطای جوایز به برندگان حسابها میباشد.
همچنین بانک ملی ایران طی چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید در ۸۰ طرح عام المنفعه و خیرخواهانه با صرف مبلغ ۱۹۲ میلیارد ریال مشارکت کرده است.
در ادامه روند حمایت از امور خیریه و عام المنفعه، در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ نیز حسب مصوبات هیات مدیره، مشارکت در این طرحها در دستور کار بانک ملی ایران قرار گرفته است.
آزادسازی زندانیان نیازمند جرایم غیر عمد معرفی شده توسط ستاد دیه کشور، احداث مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و معلولین ذهنی، بازسازی شیرخوارگاه، احداث بیمارستان و درمانگاه از جمله اقدامات عام المنفعه بانک ملی ایران بوده است.
همچنین مساعدت مالی به انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی، اهدای آمبولانس، احداث مدرسه، نمازخانه، مصلی، مسجد و حوزه علمیه در مناطق محروم کشور از دیگر اقدامات این بخش است.
بانک ملی ایران هزینه این اقدامات را از محل پنج درصد بودجه امور فرهنگی و آموزشی قرعه کشی جوایز حسابهای قرض الحسنه پس انداز و پس از اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین کرده است.
بانک ملی ایران اعلام کرد: اسکناسهای فرسوده حدود دو درصد کل اسکناسهای در گردش بانک ملی ایران را شامل میشود.
اسکناسهای فرسوده هر روز توسط کارکنان بانک در واحدها و خزائن ادارت امور شعب، تفکیک شده و به بانک مرکزی ارسال میشود.
همچنین در پایان هر روز، وجوه نقد مازاد بر سقف تعیین شده واحدهای بانک ملی ایران در سراسر کشور جمع آوری شده و پس از سالم و پاک سازی شدن و نیز کنترلهای لازم به خزانه بانک مرکزی منتقل میشود.
در راستای ارائه خدمات مطلوبتر به مشتریان، شعب بانک ملی ایران به ارائه اسکناسهای سالم و پاکسازی شده مکلفند، به طوری که هر روز اسکناسهای فرسوده و غیر قابل خرج از اسکناسهای سالم و قابل مصرف تفکیک میشوند.
اسکناسهای تقلبی نیز به محض ارائه توسط مراجعه کنندگان، تشخیص داده شده و از چرخه مبادلات پولی خارج میشود.